Document

‫فاعلية الطريقة التكاملية في تحقيق الأهداف المرجوة لتدريس المطالعة والنصوص لدى طالبات الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed at measuring the effectiveness of the integrated method in achieving the goals of teaching Reading and Texts for the students of grade one at the Secondary Level. That is through answering the following questions: 1-What are the objectives of teaching Reading and Texts-class one Secondary? 2-What are the operative: steps of the Inegrated Method to be followed in teaching - Reading and. Texts in class one Secondary? 3-What is the efficiency of using the Integrated Method to meet the objectives of teaching Reading and Texts in grade one Secondary? To puzzle-out the answer for question one,the researcher has prepared a list of the class one Secondary using the integrated -objectives of teaching Reading and Texts Method- after being exposed to a group of Specialists- has reached thirty. In answering the second question the researcher has explained the operative steps of the Integrated Method, she has divided the paragraphs into tow levels according to the relevance of each step (relevant- irrelevant)-its reliability has been verified by the number of the explanation paragraphs reached -exposion to a group of judges twenty-four, In analysis to the data obtained the reseacher used arithmetical averages and standard deviations for each paragraph of the explanation. To answer question three The researcher prepared a number of lessons from the Reading Book and the texts assigned to class one secondary , In preparation and excution. Of these lessons , rhe operative steps of the Integrated Method had been consirdered and were prepared in the light of the aims of teaching Reading and Texts in class oné Secondary as previously explained .After the researcher chosed the individuals of the sample at randomly from class one Secondary Southern Mabeila Secondary School ,and split into tow groups :Experimental and Adjustant. The researcher applied the Lessons prepared through Integrated Method to the Experimental group, whereas one of the competent and experienced Arabic Language teachers chosen by the principal and the advisor taught the adjustant group through the usual method. After application for three months, a comparison was made between the performance of the tow groups:the Experimental and the Adjustant. The study showed a group of results.the most important are: 1- the Integerated Method has operative steps that can be followed in teaching Arabic in general ,or Reading and Texts in particular. 2-there are general aims of the Integrated Method that lessons can be planned and taught in the Light of. 3- the Experimental grup showed a realised development in achievement as a reusit of studying through the Integrated Method which emphasises its effectivenss.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى قياس فاعلية الطريقة التكاملية في تحقيق الأهداف المرجوة لتدريس - المطالعة والنصوص لدى طالبات الصف الأول الثانوي.وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية:
1-ما الأهداف المرجوة لتدريس المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي؟
2-ما الخطوات الإجرائية للطريقة التكاملية التي يمكن اتباعها في تدريس المطالعة والنصوص؟
3-ما فاعلية استخدام الطريقة التكاملية في تحقيق الأهداف المرجوة لتدريس المطالعة والنصوص؟
وللإجابة عن السؤال الأول قامت الباحثة بإعداد قائمة الأهداف المرجوة لتدريس المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي بالطريقة التكاملية، وقد بلغ عدد فقراتها بعد عرضها على مجموعة من المتخصصين ثلاثين فقرة.
وللإجابة عن السؤال الثاني ، قامت الباحثة بإعداد استبانة الخطوات الإجرائية للطريقة التكاملية، وقسمت فقراتها إلى مستويين حسب درجة ملاءمة كل خطوة (ملائمة-غير ملائمة).وقد تم التأكد من ثباتها بعرضها على مجموعة من المحكمين .وقد بلغ عدد فقرات الاستبانة أربعة وعشرين فقرة، وقد استخدمت الباحثة في تحليل البيانات التي تم التوصل إليها، المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية.
وللإجابة عن السؤال الثالث، قامت الباحثة بإعداد مجموعة من الدروس من كتاب المطالعة والنصوص المقرر على طلاب الصف الأول الثانوي، وقد روعي عند إعداد هذه الدروس وتنفيذها الخطوات الإجرائية للطريقة التكاملية،كما أعدت في ضوء الأهداف المرجوة لتدريس المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي، والتي قامت الباحثة بإعدادها كما تم توضيحه سابقا، بعدها قامت باختيار أفراد العينة بطريقة
عشوائية من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة المعبيلة الجنوبية الثانوية، وتم تقسيمها إلى مجموعتين:تجريبية وضابطة، وقد قامت الباحثة بتطبيق الدروس المعدة بالطريقة التكاملية على المجموعة التجريبية، في حين قامت إحدى معلمات اللغة العربية بالتدريس بالطريقة العادية.
وبعد الانتهاء من التطبيق-والذي استغرق ثلاثة أشهر-تمت المقارنة بين أداء المجموعتين: التجريبية والضابطة،وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها:
1-أن الطريقة التكاملية أهدافة عامة متكاملة يمكن إعداد الدروس وتنفيذها في ضوئها.
2-أن الطريقة التكاملية خطوات إجرائية يمكن اتباعها عند تدريس اللغة العربية بوجه عام، أو المطالعة والنصوص بوجه خاص.
3-أن المجموعة التجريبية أظهرت نمواذا دلالة في التحصيل نتيجة لدراستها الدروس المعدة بالطريقة التكاملية؛ مما يؤكد فاعليتها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الكلباني, خالد بن راشد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2006
Theses and Dissertations
13
0
العبرية, زهرة بنت مهنا بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
0
الخروصية, سعادة بنت ناصر بن ماجد.
جامعة السلطان قابوس
2002
Theses and Dissertations
0
0
النبهانية, زهرة بنت ثابت بن مرهون.
جامعة السلطان قابوس
2014
Theses and Dissertations
2
0
الكندية, زيانة بنت أحمد بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2016
Theses and Dissertations
2
1
التمتمية, يسرى بنت سعيد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2016