Document
درجة توافر معايير أدب الطفل في دروس القراءة بكتاب "أحب لغتي" للصف الثالث الأساسي بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed at investigating the degree of availability of children literature criteria in the reading lessons of the Arabic curriculum (I love My Language) of grade three basic education in the sultanate of Oman.
To achieve the study aims, analysis card consisted of (27) criteria derived from children literature criteria' list, which should be available in the reading lessons of the Arabic curriculum for grade three basic education, was used after being validated. Moreover, to insure reliability a random sample from the population was analyzed by another analyst. The result revealed a reliability of (86%). Accordingly, nine reading lessons were analyzed from the book using the card.
The study results concluded that considering language and style in the reading lessons came first achieving (98.85%) with high availability. The criterion of shape and production came second achieving (95.32%) which is also a high availability percentage. The least frequent was the input criterion achieving (58.37%) which is a medium availability percentage.
Therefore, the study recommended the need for incorporating children literature criteria in the reading lessons with the necessity of considering the variation between the importance of each criterion of children literature criteria. The study suggested analyzing reading (memorizing) lessons for grade three in consideration of children literature criteria.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة توافر معايير أدب الطفل في دروس القراءة بكتاب أحب لغتي للصف الثالث الأساسي بسلطنة عمان.
ولتحقيق هدف الدراسة؛ استخدمت بطاقة تحليل تألفت من سبعة وعشرين (27) معيارا اشتقت من قائمة معايير أدب الطفل التي ينبغي توافرها في دروس القراءة للصف الثالث الأساسي بعدما خضعت للتحكيم. وقد تم تحليل عينة عشوائية من مجتمع الدراسة مع محلل أخر للتأكد من ثبات التحليل؛ إذ بلغت نسبة الثبات 86%، ثم خللت في ضوء هذه البطاقة دروس القراءة التسعة المقررة على تلاميذ الصف الثالث الأساسي بكتاب "أحب لغتي".
وخلصت نتائج الدراسة إلى عناية دروس القراءة بمعيار اللغة والأسلوب؛ إذ جاء في المرتبة الأولى بنسبة"98٫85%"، ودرجة توافر مرتفعة، فيما احتل معيار الشكل والإخراج المرتبة الثانية؛ إذ بلغت نسبته % 95 , 32 "، وهي درجة توافر مرتفعة أيضا. أما أقلها تكرارا فقد كان معيار المضمون؛ إذ بلغت نسبته " % 37٫8"، وهي درجة توافر متوسطة.
وبناء على ذلك؛ أوصت الدراسة بالموازنة في تضمين معايير أدب الطفل بدروس القراءة، مع مراعاة تفاوت أهمية كل معيار من معايير أدب الطفل، واقترحت تحليل دروس المحفوظات للصف الثالث الأساسي، في ضوء معايير أدب الطفل.
ولتحقيق هدف الدراسة؛ استخدمت بطاقة تحليل تألفت من سبعة وعشرين (27) معيارا اشتقت من قائمة معايير أدب الطفل التي ينبغي توافرها في دروس القراءة للصف الثالث الأساسي بعدما خضعت للتحكيم. وقد تم تحليل عينة عشوائية من مجتمع الدراسة مع محلل أخر للتأكد من ثبات التحليل؛ إذ بلغت نسبة الثبات 86%، ثم خللت في ضوء هذه البطاقة دروس القراءة التسعة المقررة على تلاميذ الصف الثالث الأساسي بكتاب "أحب لغتي".
وخلصت نتائج الدراسة إلى عناية دروس القراءة بمعيار اللغة والأسلوب؛ إذ جاء في المرتبة الأولى بنسبة"98٫85%"، ودرجة توافر مرتفعة، فيما احتل معيار الشكل والإخراج المرتبة الثانية؛ إذ بلغت نسبته % 95 , 32 "، وهي درجة توافر مرتفعة أيضا. أما أقلها تكرارا فقد كان معيار المضمون؛ إذ بلغت نسبته " % 37٫8"، وهي درجة توافر متوسطة.
وبناء على ذلك؛ أوصت الدراسة بالموازنة في تضمين معايير أدب الطفل بدروس القراءة، مع مراعاة تفاوت أهمية كل معيار من معايير أدب الطفل، واقترحت تحليل دروس المحفوظات للصف الثالث الأساسي، في ضوء معايير أدب الطفل.
Category
Theses and Dissertations