Document

فاعلية إستخدام المعداد الصيني في مهارات الحساب الذهني و التحصيل لعمليتي الجمع و الطرح لدى طلبة الصف الرابع الأساسي بمحافظة مسقط

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This study aims to examine the effectiveness of using Chinese abacus in mental arithmetic skills and learning the processes of addition and subtraction for the basic education fourth-grade students in the Sultanate of Oman. The study sample consists of( 58) students from the fourth grade students who were divided into two groups: the experimental group which consists of (29) students, and the control group that consists of (29) students. Tools of the study consist of two tests which are the academic achievement test and the mental arithmetic test, the two prepared by the researcher, and both are approved in terms of validity and reliability. To answer the questions of the study data are analyzed using software (SPSS) and the following results are found : 1- The students in the experimental group who used the abacus scored higher in the mental arithmetic test than the students in the control group, who studied in the usual way. 2 - The students in the experimental group who used the abacus are much better in the achievement test than the students in the control group, who learned in the usual way. In the light of the results of the study,the researcher recommends to inspire students' enthusiasm motivation and love of mathematics through the adoption of methods which emphasize active learning and motivation. Moreover it is also proposed that the Ministry of Education should offer training courses for teachers to prepare them to use the abacus in the classroom.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بحث فاعلية استخدام المعداد الصيني في مهارات الحساب الذهني والتحصيل العمليتي الجمع والطرح لدى طلبة الصف الرابع الأساسي بسلطنة عمان. تكونت عينة الدراسة من (58) طالبا وطالبة من طلبة الصف الرابع الأساسي؛ تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تكونت من (۲۹) طالبا وطالبة، ومجموعة ضابطة تكونت من (۲۹) طالبا وطالبة. تم تجميع البيانات الازمة للدراسة بتطبيق إختبارين؛ إختبار في التحصيل الدراسي وإختبار في مهارات الحساب الذهني، وهما من إعداد الباحثة، وقد تم التأكد من صدق وثبات الأداتين. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم تحليل البيانات بإستخدام برنامج SPSS)، وكانت النتائج على النحو الآتي: ١- تفوق طلبة المجموعة التجريبية التي إستخدمت المعداد على طلبة المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة المعتادة في أختبار الحساب الذهني. ۲- تفوق طلبة المجموعة التجريبية التي إستخدمت المعداد على طلبة المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة المعتادة في إختبار التحصيل. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة باستثارة حماس الطلبة ودافعيتهم وحبهم الرياضيات من خلال تبني مداخل وأساليب متعددة تؤكد على التعليم الفعال و النشط، كذلك أن تقوم وزارة التربية والتعليم بعقد دورات تدريبية للمعلمين لتأهيلهم لاستخدام المعداد في غرفة الصف.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
7
1
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008