Document

فاعلية استخدام استراتيجية الأركان الأربعة في تعزيز قيم المواطنة في مادة الدراسات الاجتماعية لدى طلاب الصف العاشر الأساسي في محافظة جنوب الشرقية في سلطنة عمان.

Other titles
The effectiveness of the using the four pillars strategy in enhancing the values of citizenship in the social studies among tenth grade students in the Shargiyah South Governorate in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at knowing the effectiveness of the four pillars strategy in enhancing the values of citizenship in Social Studies among Tenth Grade students in South Al Sharqiya Governorate in Sultanate of Oman. The researcher used the quasi-experimental approach, where the sample consisted of (50) students from the tenth grade from Sultan Qaboos School for Basic Education (9-10) in the South Sharqiah Governorate in the Sultanate of Oman. The sample was divided into two groups: the experimental group consisted of (25) students who studied using the four pillars strategy, while the control group consisted of (25) students who studied the traditional method, and the equivalence of the two groups was verified through the pre-application of testing the extension of Islam and building its civilization using the pillars strategy the four. The researcher used data collection using the four pillars strategy test after analyzing the content of the third unit (the extension of Islam and building its civilization) it composed of 20 words.its validity was confirmed by its stability using the person equation, the t-test was used for statistical analysis and comprasion between the two study groups. The results of the study showed that were no statically significant differences at the level (α= 0.05) between the mean scores of the students of the control and experimental groups in the pre-application of the citizenship enhancement test, and there statically significant differences at the level (a = 0.05) between the average scores of the students of the control and experimental groups in the remote application, and there were In favor of the experimental group for the test of enhancing citizenship values due to the use of four pillars strategy, and there statically significant differences at the level (a = 0.05) between the pre and post tests for the experimental group. In light of these results, The researcher recommended the necessity of paying attention to the development of citizenship values using the strategy of four pillars of the students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية استخدام استراتيجية الأركان الأربعة في تعزيز قيم المواطنة في مادة الدراسات الاجتماعية لدى طلاب الصف العاشر الأساسي في محافظة جنوب الشرقية في سلطنة عُمان، واستخدم الباحث المنهج شبة التجريبي، حيث تكونت العينة من (50) طالب من
الصف العاشر من مدرسة السلطان قابوس للتعليم الأساسي (9 (12) في محافظة جنوب الشرقية
بسلطنة عُمان، وقد قسمت العينة إلى مجموعتين : المجموعة التجريبية وتكونت من (25) طالب درسوا
باستخدام استراتيجية الأركان الأربعة، بينما تكونت المجموعة الضابطة من (25) طالب درسوا
بالطريقة الاعتيادية، وتم التحقق من تكافؤ المجموعتين من خلال التطبيق القبلي لاختبار امتداد
الإسلام وبناء حضارته باستخدام استراتيجية الاركان الأربعة.
واستخدم الباحث أداة جمع البيانات باستخدام اختبار استراتيجية الأركان الأربعة بعد تحليل
من محتوى الوحدة الثالثة امتداد الإسلام) وبناء حضارته وتألف من (20) عبارة، وقد تم التأكد
صدقها من قبل المحكمين، ومن ثباتها باستخدام معادلة (بيرسون)، وتم استخدام اختبار (t-test)
للتحليل الإحصائي والمقارنة بين مجموعتي الدراسة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05=a) بين
متوسط درجات طلاب المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق القبلي لاختبار تعزيز قيم
المواطنة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05=a) بين متوسط درجات طلاب
المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي وكانت لصالح المجموعة التجريبية لاختبار تعزيز قيم المواطنة يعزى لاستخدام استراتيجية الاركان الأربعة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05=a) بين الاختبارين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بتنمية قيم المواطنة باستخدام استراتيجية الأركان الأربعة لدى الطلاب.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
فريحة، نمر.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2017-11-01
Journal articles
26
6
الجنيبي, زايد بن حمد.
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة.
2023-01