Document
فاعلية استخدام برمجية FluidMath في اكتساب مفاهيم التمثيلات البيانية للدوال لدى طلاب الصف التاسع الأساسي وكفاءتهم الذاتية في الرياضيات.
Other titles
The effectiveness of using FluidMath software in acquiring concepts of graphic representations of functions among ninth-grade students and their self-efficacy in mathematics
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to in investigate the effectiveness of the FluidMath soft ware in terms of acquiring the concepts of Graphic Representations of functions
among ninth graders and their Self-Efficacy in mathematics.
The semi-experimental curriculum was used, where the study was con ducted on a sample consisted of (66) male students of the ninth grade in a basic
education school in South Al Batinah Governorate. They were divided into two
groups: an experimental consisted of (33) students who studied the Unit of graphs
of functions using FluidMath, and a control group consisted of (33) students who
studied the same unit using the usual teaching method with a number of its mem bers (33) students.
In order to accomplish the study's goals, the researcher created a guide for
teachers and students on how to teach and use the Unit of graphs of functions
using FluidMath software. He also created a test for acquiring the concepts of
graphs of functions, and its validity and reliability were measured. The researcher
also created a measure of self-efficacy in mathematics using educational literature
and previous studies, and its validity and reliability were measured.
The study reached the results that shows there is a statically significant
difference at the level of (α = 0.05) between the mean scores of the ninth graders
of the experimental group who studied using FluidMath software and the scores
of the control group students who studied in the usual way in the test of acquiring
the concepts of Graphic Representations of functions and in the mathematics self efficacy scale in favor of the experimental group.
The study recommended the necessity of applying and using FluidMath
program in teaching the various subjects especially in geometric subjects, and
other Mathematics subjects in general. Based on the positive effects the study had
shown on the acquisition of the concepts of graphs of functions among the stu dents.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصاي فاعلية برمجية فلويد ماث FluidMath في اكتسااب مفاهيم التمثيلات البيانّية للدوال لدى طالب الصف التاسع وكفاءتهم الذاتية في الرياضايات. وقد اعتمدت الدراسة علي المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من ( 66) طالًبا من من طلاب الصف التاسع الأساسي بمحافظة جنوب البااطنة بسلطنة عمان، وتم تقسيمها إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية وعدد أفرادها (33) طالبا ومجموعة ضابطة وعدد أفرادها ( 33) طالبا،ً حيث تم تدريس المجموعة التجريبية الوحدة المقررة باستخدام برمجية FluidMath، وتم تدريس المجموعة الضابطة نفس الوحدة بالطريقة الاعتيادية . وللتحقق من أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد دليل المادة التعليمية للمعلم والطالب في تدريس وحدة التمثيلات البيانّية للدوال باستخدام البرمجية ، كما قام بإعداد اختبار لاكتساب مفاهيم التمثيلات البيانّية للدوال، والذي تم قياس صدقه وثباته، كما قام الباحث بإعداد مقياس الكفاءة الذاتية في الرياضيات باالاستعانة بالأدب التربوي والدراسات السابقة و الذي تم قياس صدقه ونباته. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذو دلالة إحصاائية عند مساتوى الدلالة ) 0.05 = α )بين متوسطي درجات طلاب الصف التاسع لصالح المجموعة التجريبّية الذين درسوا باستخدام برمجّية FluidMath .
Category
Theses and Dissertations