Document

فاعلية إستراتيجية نموذج المكعب في تحصيل طالبات الصف السادس الأساسي للإملاء

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This experimental study aimed at investigating the effectiveness of using Cubic Strategy on grade six female students in dictation. To achieve this aim, the researcher prepared a dictation test and a guideline for teaching dictation using Cubic Strategy in dictation lessons. Both of these instruments were reviewed by expert jury to test their validity. The reliability of the test was found to be (0.77) using Cronbach' Alpha. The sample of the study consisted of (64) female students divided in to two groups; an experimental group consisting (34) female students who were taught using the Cubic Strategy, and a control group that consisting (30) female students who were taught by the normal way. Then, a test in dictation was conducted for the both groups after the intervention. Data analysis revealed this result: There is a statistically significant difference between the experimental group and the control group in favor of the experimental group as a result of the Cubic strategy instruction. In the light of this result, the researcher recommenden to use Cubic Strategy in teaching dictation in various stages Also, using this Strategy for different Arabic language skills and training the teachers of Arabic language in using Cubic Strategy in well. Moreover, including the Arabic language text books this strategy.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية إستراتيجية نموذج المكعب في تحصيل طالبات الصف السادس الأساسي للإملاء، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة اختبارا تحصيليا في الإملاء، ودليلا بإستراتيجية نموذج المكعب، وخطوات تنفيذها في الحصة الدراسية، غرض كلاهما على مجموعة من المحكمين المختصين؛ للتأكد من صدقهما، وكسب ثبات الاختبار بالاتساق الداخلي، فبلغ معامل ألفا الكرونباخ (۰٫۷۷).
وقد تكونت عينة الدراسة من (64) طالبة، مقسمة على مجموعتين؛ تجريبية ضمت (34) طالبة، درسن الإملاء بإستراتيجية نموذج المكعب، وضابطة ضمت (۳۰) طالبة، درسن الإملاء تبعا للإجراءات المعتادة. ثم طبق على المجموعتين اختبار تحصيلي في الإملاء فور انتهاء التجربة.
وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية يعزي إلى إستراتيجية نموذج المكعب.
وبناء على هذه النتيجة؛ أوصت الباحثة باستخدام إستراتيجية نموذج المكعب في تدريس القواعد الإملائية بمختلف المراحل الدراسية، والتوسع في استخدامها في تدريس مهارات اللغة العربية المختلفة، وتدريب معلمي اللغة العربية على كيفية استخدام هذه الإستراتيجية في التدريس، وتضمین كتب اللغة العربية دروسا تصاغ وفقها مع الاستفادة من الدليل الذي أعدته الباحثة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
9
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
4
0
الصالحي, عبد الإله.
جريدة عمان.
2023-05-25
Journal articles
3
0
السليمية، بشاير.
جريدة عمان.
2022-06-30
Journal articles
5
0
يقين، تحسين.
جريدة عمان.
2022-06-30
Journal articles
4
0
جوركي، مكسيم.
جريدة عمان.
2022-06-30