Document

فاعلية إستراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالصور أو تمثيلها بالحركات في حفظ القرآن الكريم و استرجاعه لدى طلبة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to examine the effectiveness of the strategy of linking the Qur'anic words with pictures or representing them in movements to memorize and/or retrieve the Holy Quran among the students of the first cycle of basic education in the Sultanate of Oman, by answering the following questions: 1. What is the effectiveness of the strategy of linking the Qur'anic words with pictures in memorizing the Holy Koran to the students of the first episode in the Sultanate of Oman? 2. What is the effectiveness of the strategy of linking the Qur'anic words with pictures in the retrieval of the Holy Koran to the students of the first cycle in the Sultanate of Oman? 3. What is the effectiveness of the strategy of linking the Qur'anic words with its kinesthetic representation in memorizing the Holy Quran to the students of the first cycle in the Sultanate of Oman? 4. What is the effectiveness of the strategy of linking the Qur'anic words with its kinesthetic representation in the retrieval of the Holy Quran to the students of the first cycle in the Sultanate of Oman? In order to achieve the objectives of the study, a semi-curriculum was used for piloting, a Note Card was designed to measure the extent to which the fourth grade students can memorize two Sura (AL Naba and AL Nazi'at) as part of the Islamic Studies Curriculum and according to the holy Quran Memorization Standards (remembrance, ease of pronunciation, controlling the vowels and fluency). The study sample consisted of (48) Students, divided into two groups: the experimental group composed of (24) Students, studied using the strategy of linking the Qur'anic words in pictures or kinesthetic representation, the controlled group composed of (24) Students, who studied in the traditional method. The designed note card was used twice: immediately and then delayed after two weeks to check the retrieval of the Holy Quran. The results of the study have shown statistically significant differences between the two study groups in their performance favoring the experimental group which used the strategy of linking the Qur'anic words with pictures in memorizing and retrieving the Holy Quran. Moreover, there are statistically significant differences between the two study groups in their performance favoring the experimental group which used the strategy of kinesthetic representation in memorizing and retrieving the Holy Quran. Based on these results, the study recommends that the strategy of memorizing and retrieving the Holy Quran through linking the Qur'anic words with pictures and/or kinesthetic representation should be adopted as an effective strategy. It should be used in memorizing the Quran among the first cycle students and added to the teacher's guide.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف فاعلية إستراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالصور أو تمثيلها بالحركات في حفظ القرآن الكريم واسترجاعه لدى طلبة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في سلطنة عمان، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
١. ما فاعلية استراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالصور في حفظ القرآن الكريم لدى طلبة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في سلطنة عمان؟
۲. ما فاعلية استراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالصور في استرجاع حفظ القرآن الكريم لدى طلبة الحلقة الأولىمن التعليم الأساسي في سلطنة عمان؟
٣. ما فاعلية استراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالتمثيل الحركي لها في حفظ القرآن الكريم لدى طلبة الحلقة
الأولى من التعليم الأساسي في سلطنة عمان؟
4. ما فاعلية استراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالتمثيل الحركي لها في استرجاع حفظ القرآن الكريم لدى طلبة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في سلطنة عمان؟
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج شبه التجريبي، وصممت بطاقة ملاحظة؛ لقياس مدى حفظ طلبة الصف الرابع الأساسي لسورتي النبأ والنازعات من مقرر التلاوة والحفظ في مادة التربية الإسلامية، وذلك وفقا المعايير حفظ القرآن الكريم المناسبة لطلبة هذه الحلقة (جودة الحفظ، سلامة النطق، ضبط الحركات، والطلاقة).
وتكونت عينة الدراسة من (48) طالب وطالبة، قسمت إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية مكونة من (۲۶) طالب وطالبة، درسوا باستخدام إستراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالصور أو التمثيل الحركي، ومجموعة ضابطة مكونة من (۲۶) طالب وطالبة، درسوا بالطريقة المعتادة. وطبقت بطاقة الملاحظة على المجموعتين تطبيقا بعديا مباشرا، وبعديا مؤجلا بعد مرور أسبوعين لمعرفة أثر إستراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالصور أو التمثيل الحركي في استرجاع الحفظ.
وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلبة الصف الرابع للمجموعتين التجريبية والضابطة في حفظ القرآن الكريم واسترجاعه لصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام إستراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالصور، أو بالتمثيل الحركي.
وبناء على تلك النتائج أوصت الدراسة بضرورة تبني إستراتيجية ربط الألفاظ القرآنية بالصور أو التمثيل الحركي لها، كإحدى الإستراتيجيات الفاعلة في حفظ السور المقررة لطلبة الحلقة الأولى، وتضمينها في دليل المعلم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
صابر, مولاي أحمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020
Journal articles
0
0
الطائي, حاتم.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020
Journal articles
0
0
الشيخ, محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-08
Journal articles
1
0
الحباشة, صابر.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2008
Journal articles
0
0
بوعلي, فؤاد.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2008
Journal articles
0
0
أشهبون, عبد المالك.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2008