Document
فاعلية بعض تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات القراءة الإبداعية وبقاء أثر التعلم لدى طالبات الصف السادس الأساسي.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Effectiveness of some artificial intelligence applications in developing creative reading skills and retention of learning for sixth-grade students
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to measure the effectiveness of using some artificial intelligence applications in developing creative reading skills and its learning effect on Basic Education Grade Six. To achieve this goal, the study adopted a quasi-experimental methodology, dividing the sample into two groups, experimental and control groups, each consisting of 40 students. The researcher prepared a test to measure creative reading skills, ensuring its validity and reliability, with a reliability value of 0.82 according to Cronbach's alpha coefficient. Additionally, a guide for teachers to teach creative reading skills using artificial intelligence applications was developed and validated by a group of experts. The findings showed statistically significant differences at a significance level of α ≤ 0.001 between the average scores of the experimental group and the control group in the post-test for creative reading skills in individual and combined skills. Furthermore, the results indicated no statistically significant differences at a significance level of α ≤ 0.05 between the scores of the experimental group in the post-test and postponed-test for creative reading skills. Therefore, the researcher recommended incorporating interactive electronic activities supported by artificial intelligence into Arabic language curricula and training Arabic language teachers to use artificial intelligence applications in teaching various Arabic language skills.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى قياس فاعلية استخدام بعض تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات القراءة الإبداعية وبقاء أثر تعلمها لدى طالبات الصف السادس الأساسي. ولتحقيق هدف الدراسة؛ اعتمدت الباحثة المنهج شبه التجريبي؛ فقسمت العينة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، ضمت كل مجموعة 40 طالبة. وأعدت الباحثة اختبارًا يقيس مهارات القراءة الإبداعية وتحققت من صدقه وثباته، كما أعدت دليلًا للمعلم لتدريس مهارات القراءة الإبداعية باستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي، وتحققت من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين.
وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة α≤ 0.001 بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات القراءة الإبداعية في كل مهارة، وفي المهارات مجتمعة، لصالح المجموعة التجريبية. كما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة α≤ 0.05 بين درجات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي والمؤجل لاختبار مهارات القراءة الإبداعية. وتدل هذه النتائج على فاعلية تطبيقات الذكاء الاصطناعي المستخدمة في الدراسة في تنمية مهارات القراءة الإبداعية، وبقاء أثر التعلم.
وعليه؛ أوصت الباحثة بأهمية تزويد مناهج اللغة العربية بأنشطة إلكترونية تفاعلية مدعومة بتطبيقات الذكاء الاصطناعي، وتدريب معلمي اللغة العربية على استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس مهارات اللغة العربية المختلفة.
وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة α≤ 0.001 بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات القراءة الإبداعية في كل مهارة، وفي المهارات مجتمعة، لصالح المجموعة التجريبية. كما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة α≤ 0.05 بين درجات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي والمؤجل لاختبار مهارات القراءة الإبداعية. وتدل هذه النتائج على فاعلية تطبيقات الذكاء الاصطناعي المستخدمة في الدراسة في تنمية مهارات القراءة الإبداعية، وبقاء أثر التعلم.
وعليه؛ أوصت الباحثة بأهمية تزويد مناهج اللغة العربية بأنشطة إلكترونية تفاعلية مدعومة بتطبيقات الذكاء الاصطناعي، وتدريب معلمي اللغة العربية على استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس مهارات اللغة العربية المختلفة.
Category
Theses and Dissertations