Document
فاعلية برنامج المحاكاة الحاسوبية (LEEM) في تنمية المعرفة المناخية لدى طالبات الصف الثامن الأساسي و إتجاهاتهن نحو علم المناخ و البرنامج
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
aimed at investigating the effectiveness of simulation computer program (LEEM) on the development of the 8th grade female students' climate knowledge and attitudes towards climatology and the program. The study sample consisted of (59) female students in grade eight at basic education. They were divided into two groups, experimental group consisted of (33) students and control group of (26) students. To measure the effectiveness of the program, a climate test was developed consisted of (32) multiples and open questions. A climate attitudes scale was also developed consisted of (18) items divided into three domains: important of climatology, concerning about studying climatology, and source of information about climate. Another sale was also developed to measure female' students attitudes towards LEEM program consisted of (13) items divided into four domains: students' benefit from the program, dealing with the program, suitability of the program, and views about the future of the program. The validity of these measures was produced by (17) referees and the reliability was examined by using Alpha Cronbach which was (0.71) for the knowledge test and (.90) for the attitude scale of climatology and (0.92 ) for the attitude scale of the program. The results showed that there was significant difference at the level of (0.05) between the means of experimental and control group in favor to experimental group in their climate knowledge and attitudes towards climatology. It also showed that female students hold high positive attitudes towards simulation computer program (LEEM). According to the results, the study recommended to benefit from simulation computer program (LEEM) and other simulation programs which are available in the market.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج المحاكاة الحاسوبية (LEEM) في تنمية المعرفة المناخية لدى طالبات الصف الثامن الأساسي واتجاهاتهن نحو علم المناخ والبرنامج، وقد تكونت عينة الدراسة من (59) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي، قسمت بطريقة قصدية إلى مجموعتين: تجريبية وعددها (۳۳) طالبة، وضابطة وعددها (26) طالبة. ولقياس فاعلية البرنامج أعدت الباحثة اختبارا لقياس المعرفة المناخية، مكونة من (۳۲) مفردة من نوع اختيار من متعدد، وأسئلة مفتوحة، كما أعدت مقياسا للاتجاه نحو علم المناخ، تكون من (۱۸) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات هي: (أهمية علم المناخ، والاهتمام بدراسة علم المناخ، ومصادر معرفة الموضوعات المناخية)، ومقياسا أخر للاتجاه نحو برنامج المحاكاة الحاسوبية (LEEM)، ويتكون من (۱۳) فقرة، موزعة على أربعة مجالات هي: (الاستفادة من البرنامج، والتعامل مع البرنامج، وملاعمة البرنامج، والنظرة المستقبلية البرنامج)، وتم التحقق من صدق الأدوات بعرضهما على(۱۷) محكمة، كما جرى حساب ثبات الأدوات باستخدام معامل ألفا كرونباخ، حيث بلغت قيمة الثبات في الاختبار (۰٫۷۱)، وثبات مقياسي الاتجاه نحو علم المناخ، والبرنامج (۰٫۹۱) (۰٫۹۲) على التوالي، مما يعد مؤشرا على أن الأدوات صالحة لأغراض الدراسة . وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (=۰٫۰۵) بين متوسطي درجات الطالبات في المجموعتين التجريبية والضابطة في كل من اختبار المعرفة المناخية والاتجاه نحو علم المناخ لصالح درجات المجموعة التجريبية. وتوصلت الدراسة إلى أن الطالبات في المجموعة التجريبية لديهن اتجاهات إيجابية مرتفعة نحو برنامج المحاكاة الحاسوبية (LEEM).
Category
Theses and Dissertations