Document

‫فاعلية برنامج جرافماتيكا Graphmatica في تدريس الدوال التربيعية على التفكير الرياضي لدى طلبة الصف العاشر

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the efficiency of using Graphmatica Software in teaching quadratic functions on mathematical thinking and achievement of Grade Ten students. The study sample consisted of 68 male and female students from Al Hidda BE Boys School(5-12) and Aisha bint Othman BE Girls School(5-12). This sample was divided into two groups: an experimental group of 34 students who were taught by using Graphmatica and a controlled group of 34 students who were taught by the traditional method. We made sure that there is an equivalence between the two groups concerning the previous achievement and the mathematical thinking. In order to measure the effect of Graphmatica on the experimental group, the researcher used the achievement test and mathematical thinking test. The achievement test, consisting of 28 items, was reviewed and validated by some specialists. According to the Cronbach-Alpha measuring method, the internal consistency was (0.72( To analyze data, the researcher used the means, standard deviation and T test. This study reached the following findings: - There was a statically significant difference at level (0-< 0.05(between the students' means of scores in the achievement test, favoring the students taught the quadratic functions by using Graphmatica. There was a statically significant difference at level (a < 0.05) between the students' means of scores in the mathematical thinking test, favoring the students taught the quadratic functions by using Graphmatica. In the light of those conclusions, the study recommended using Graphmatica software for teaching functions
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فاعلية التدريس باستخدام برنامج جرافماتيكا على التحصيل والتفكير الرياضي لدى طلاب الصف العاشر في تدريس الدوال التربيعية ، وتكونت عينة الدراسة من (۶۸) طالبا وطالبة من مدرسة الحدة للتعليم الأساسي للبنين (1-12) ومدرسة عائشة بنت عثمان التعليم الأساسي للبنات (1-12) . وقد تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة ، حيث بلغ عدد طلاب وطالبات المجموعة التجريبية( 34طالبا وطالبة وقد درست المجموعة التجريبية باستخدام برنامج جرافماتيكا وتكونت المجموعة الضابطة من (34) طالبا وطالبة وتم تدريسها باستخدام الطريقة التقليدية ، وتم التأكد من تكافؤ المجموعتين من حيث التحصيل والتفكير الرياضي قبليا. وللتحقق من أثر المعالجة التجريبية، تم استخدام اختبار تحصيلي مكون من (۲۸) مفردة. وتم التحقق من صدقه بعرضه على عدد من المختصين، كما تم حساب ثباته والذي بلغ(۰٫۷۲) وفقا لمعادلة ألفا كرونباخ .ولتحليل البيانات استخدم الباحث المتوسطات الحسابية ، والانحرافات المعيارية ، واختبارات" ( t - test ) وقد توصلت الدراسة إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى( a < ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة الضابطة وطلاب المجموعة التجريبية في الاختبار التحصيلي البعدي واختبار التفكير الرياضي بعد دراستهم لموضوع الدوال التربيعية في الصف العاشر باستخدام برنامج جرافماتيكا ولصالح المجموعة التجريبية. وعلى ضوء تلك النتائج ، توصي الدراسة باستخدام برنامج جرافماتيكا في تدريس الدوال الرياضية .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
7
1
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008