Document

‫فاعلية برنامج Map Window في تنمية المعارف الجغرافية لدى طلاب الصف الحادي عشر و اتجاهاتهم نحو البرنامج

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to identify the effectiveness of map window program in developing the grade 11 students' knowledge in geographical phenomena & their attitude towards the program. To active the purpose of the study, a teaching guide was produced by the researcher includes instructions, examples and exercises for students. An achievement test and attitude' scale were prepared to measure student achievement and attitudes toward the program. The validity of teaching guide, test and attitudes scale was examined by a panel of judges. The reliability of the test was examined by using Alpha Chronbauch and it was (.76) for test and (.83) for the scale. The study sample consisted of (52) students of 11 grade students divided into groups, experimental group which consisted of (25) while the control group consisted of (27) students. The results showed that Map Window program was effective in developing students knowledge about geographical phenomena. Also students found had positive attitudes towards using this program in teaching geography. The study recommended to use this program in teaching geographical topics in post basic education stage.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة للتعرف على أثر استخدام برنامج Map Window في تنمية المعارف الجغرافية لدى طلاب الصف الحادي عشر واتجاهاتهم نحو البرنامج، ولتحقيق هذا الهدف أعدت الباحثة كراسة أنشطة لتدريس الدروس باستخدام البرنامج، مع دليل إرشادي لكيفية استخدامه. كما أعدت الباحثة اختبارا تحصيليا ومقياسا للاتجاه لقياس اتجاهات الطلاب نحو البرنامج. وقد تم التحقق من صدق الأداتين من خلال عرضهما على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثبات الأداتين باستخدام معادلة ألفا لكرونباخ، حيث بلغ معامل الثبات للاختبار التحصيلي( 76.)، بينما بلغ معامل الثبات لمقياس الاتجاهات (83) مما يعد مؤشرا على مناسبة الأداتين. وقد تم تطبيق الدراسة على عينة تكونت من (52) طالبة من الصف الحادي عشر تم توزعيهم على مجموعتين: المجموعة الضابطة تكونت من (27) طالبا ، والمجموعة التجريبية تكونت من (25) طالبا.وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة( 05a. ) في نتائج الاختبار البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت نتائج مقياس الاتجاهات إلى أن الطلبة لديهم اتجاهات ايجابية نحو البرنامج. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بأهمية استخدام برنامج Map Window كأداة في تدريس الجغرافيا في التعليم ما بعد الأساسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
2
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020
Theses and Dissertations
0
0
‫النجار،, ليلى بنت أحمد بن عوض
جامعة السلطان قابوس
2001
Theses and Dissertations
0
0
الشكيلية،, أمل بنت حمد بن مبارك.
جامعة السلطان قابوس
2013
Theses and Dissertations
2
0
‫الغيثية،, مريم بنت خميس بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2000
Theses and Dissertations
0
0
السوطي, سعید بن منصور بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2009