Document
درجة امتلاك مهارات عمليات العلم في الجغرافيا لدى طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed at investigating the degree of Omani's post basic education students' possession of science process skills. Data was gathered by using geographical science process skills test consisted of (35) multiple choices questions. The validity was examined by a panel of judges and reliability was examined by piloting the test and it was (0.75). The study sample consisted of (605) students, (296) male and (309) female from South Batinah Province. The results showed the following:
• The degree of Omani's post basic education students' possession of science process skills was lower than acceptable education level) 50%)
• There were significant differences at(a=0.05) in students' possession of science process skills due to student gender in favor to female. There were significant differences at(a=0.05) in students' possession of science process skills due to student achievement in favor to higher level achievement.
The study recommended to concern about developing student possession of science process skills through including these skills in social studies textbook and the way these skills been taught by teachers.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد درجة امتلاك مهارات عمليات العلم في الجغرافيا لدى طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي، وتم جمع البيانات بواسطة اختبار عمليات العلم في مادة الجغرافيا موزعا على بعض عمليات العلم الأساسية والمتكاملة ومكونا من (۳۵) سؤال من نوع الاختيار من متعدد، وبعد التأكد من صدق الأداة بالتحكيم وثباتها بالاتساق الداخلي حيث بلغ معامل الثبات (۰٫۷۵) وهذه النتيجة تعد كافية لاستخدامها لأغراض الدراسة، وقد تم تطبيق الأداة على (600) طالبة وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر منهم (۲۹۶) طالبا و(۳۰۹) طالبة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: - درجة امتلاك الطلبة لمهارات عمليات العلم في الجغرافيا جاءت دون المستوى المقبول تربويا (۵۰%). - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=0.00) في درجة امتلاك مهارات عمليات العلم تعزي لمتغير النوع لصالح الإناث. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05) في درجة امتلاك مهارات عمليات العلم تعزي لمتغير المستوى التحصيلي لصالح المستوى المرتفع. و في ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة تطوير مهارات عمليات العلم في الجغرافيا لدى طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي من خلال تضمينها في الكتب الدراسية وتدريب معلمي الدراسات الاجتماعية على كيفية تنميتها لدى الطلبة.
Category
Theses and Dissertations