Document

فاعلية برنامج مقترح في الفنون التشكيلية لتنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى تلاميذ الصف الخامس الأساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The study sought investigate the effectiveness of a program proposed to teach Art Education in order to develop creative thinking skills (fluency, flexibility and originality) among grade five basic students in Oman. The sample of the study consisted of (123) grade five basic students with an age mean of (10,938) years and an age range between 9-1 1years. Four schools were selected randomly from Batinah North. The experimental group consisted of 56 students (28 males and 28 females) while the control group consisted of 67 students (33 males and 34 females). Torrance Test for creative thinking form (A) was used as a pre test and a post-test along with Raven standard progressive Matrices to ascertain the equality of the two groups on general intelligence level. T-Test for independent sample was also used to ascertain the equality of the two groups on the following variables; (intelligence, creative thinking and art performance level). In addition Two-way ANOVA was used to examine the effectiveness of the proposed program and the impact of its interaction with the group (control, experimental) as well as gender on creative thinking skills (fluency, flexibility and originality). The results revealed significant differences between the two groups in their creative thinking skills and in their overall creative thinking ability in favor of the experimental group. The interaction between the groups and gender (boys/ girls) has a significant impact on developing fluency and originality skills along with the overall performance on the test in favor of girls. In the light of the results of the study, Some recommendations were suggested: 1- Encouraging teachers to employ some teaching techniques to foster creative thinking skills. Such techniques are effective enough to provide a social – learning environment based on tolerance, freedom of expression as well as breaking fear and shyness barriers. 2- Training teachers to apply creative thinking tests to discover learners creative thinking skills. 3- Directing teachers attention to discover talented creative students abilities through the regular application of creative thinking tests along with designing special programs to develop their creative thinking skills.
Arabic abstract
هدفت الدراسة تعرف فاعلية برنامج مقترح في الفنون التشكيلية لتنمية مهارات التفكير الإبداعي (الطلاقة، والمرونة، والأصالة) لدى تلاميذ الصف الخامس الأساسي بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان. وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۲۳) تلميذا وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الأساسي، وذلك بمتوسط عمري (۲۹ ,۱۰) سنة، وانحراف معیاري (438, 0) سنة. بمدى تراوح بين ۹-۱۱ عاما. وقد تم اختيار 4 مدارس من مجتمع الدراسة بطريقة عشوائية بمنطقة الباطنة شمال، وضمت المجموعة التجريبية (56) تلميذا (۲۸ ذكور و۲۸ إناث)، وضمت المجموعة الضابطة (۹۷) تلميذا (۳۳ ذكور و 34 إناث).
تم تطبيق اختبار تورانس التفكير الإبداعي للأشكال الصورة أ) كاختبار قبلي وبعدي. كما تم استخدام اختبار المصفوفات المتتابعة لرافن بغرض التحقق من تكافؤ المجموعتين في قدرة الذكاء العام. وتم تحليل النتائج باستخدام اختبار (ت) للمجموعتين المستقلتين T - Test Independent Samples للتحقق من تكافؤ المجموعتين التجريبية والضابطة في متغيرات الذكاء، والتفكير الإبداعي، ومستوى الأداء الفني). وإجراء تحليل التباين الثنائي للتحقق من أثر البرنامج المقترح وأثر تفاعله مع المجموعة (التجريبية الضابطة) والنوع (ذكور) إناث) على مهارات التفكير الإبداعي (الطلاقة، والمرونة، والأصالة).
وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين (التجريبية والضابطة) في مهارات التفكير الإبداعي ( الطلاقة، والمرونة، والأصالة)، وفي القدرة الكلية التفكير الإبداعي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود أثر دال للتفاعل بين المجموعة والنوع (ذكور إناث) على تنمية مهارة (الطلاقة، والأصالة والأداء الكلي للاختبار لصالح الإناث. وأهم ما أوصت به الدراسة:
1- حث المعلمين على استخدام أساليب تنمية التفكير الإبداعي أثناء تدريس التلاميذ داخل غرفة الصف، لتوفير مناخ اجتماعي تعليمي يقوم على التسامح وحرية التعبير وكسر حاجز الخوف والخجل مما يشجع على تنمية المهارات الإبداعية
لديهم.
۲- تدريب المعلمين على تطبيق اختبار التفكير الإبداعي للكشف عن التلاميذ ذوي المهارات الإبداعية في المدارس.
٣- الاهتمام بالتعرف على التلاميذ المبدعين ذوي المهارات الإبداعية في المدارس من خلال التطبيق الدوري الاختبار التفكير الإبداعي، وتصميم برامج خاصة لرعايتهم وتنمية مهاراتهم الإبداعية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
شيخو، بسمة.
جريدة عمان.
2024-01-25
Journal articles
3
0
شيخو، بسمة.
جريدة عمان.
2023-10-26
Journal articles
3
0
شيخو، بسمة.
جريدة عمان.
2023-03-30
Journal articles
4
0
شيخو، بسمة.
جريدة عمان.
2022-12-29