Document

فاعلية برنامج تدريبي باستخدام بعض الاستراتيجيات المعرفية في تحسين الكفاءة الذاتية المدركة للكتابة في مادة اللغة الإنجليزية لدى طلبة الصف الحادي عشر بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of a training program using some cognitive strategies on improving Writing Self-Efficacy in English among the 11th grade students in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of 50 students from the 11th grade in Muscat Governorate. They were divided into two groups, an experimental group which consisted of (25) students, cognitive strategies in writing: planning, editing and revision were applied to this group, and a control group which consisted of (25) students and they were not given any of these strategies. The study lasted for (approximately 6 weeks) during the second semester of the academic year 2017/2018. To achieve the aims of the study, the pre and post administration of Writing Self Efficacy Scale was administered for the experimental and control groups. The following statistical tools were used: means, standard deviations, independent sample t-test and paired sample t-test. The results showed statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-admimistration of the writing self efficacy Scale in total score and in all its dimensions (conceptual, operational and self regulation) in favor of the experimental group. The results also showed statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post adminstration of writing self-efficacy Scale in total score and in all its dimensions (conceptual, operational and self-regulation) in favor of the post-adminstration, which indicates that Writing Self-Efficacy has improved after the adminstartion of the training program, Keywords: Cognitive strategies, Writing Self-Efficacy, a Training program
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي باستخدام بعض الاستراتيجيات المعرفية في تحسين الكفاءة الذاتية المدركة للكتابة في مادة اللغة الإنجليزية لدى طلبة الصف الحادي عشر الأساسي بسلطنة عمان، تكونت عينة الدراسة من (50) طالبة من طالبات الصف الحادي عشر الأساسي بمحافظة مسقط، تم توزيعهن إلى مجموعتين، المجموعة التجريبية تألفت من (۲۰) طالبة طبقت عليهن الإستراتجيات المعرفية في الكتابة وهي: التخطيط والتحرير والمراجعة، ومجموعة ضابطة تألفت من (۲۰) طالبة ولم تطبق عليهم أي من هذه الاستراتيجيات، واستغرقت مدة تطبيق الدراسة (6) أسابيع تقريبا خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۱۷/ ۲۰۱۸م.
ولتحقيق أهداف هذه الدراسة، تم التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الكفاءة الذاتية المدركة للكتابة وذلك للمجموعتين التجريبية والضابطة، وتم استخدام المعالجات الإحصائية التالية: المتوسطات الحسابية، والإنحرافات المعيارية، واختبار "ت" للعينات المستقلة واختبارات" للعينات المزدوجة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الكفاءة الذاتية المدركة للكتابة في الدرجة الكلية للمقياس وفي جميع أبعاده (التصوري، والتنفيذي، والتنظيم الذاتي) وذلك لصالح المجموعة التجريبية كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الكفاءة الذاتية المدركة للكتابة في الدرجة الكلية وفي جميع أبعاده (التصوري، والتنفيذي، والتنظيم الذاتي) وذلك لصالح التطبيق البعدي، ويشير ذلك إلى تحسن الكفاءة الذاتية المدركة للكتابة لدى أفراد المجموعة بعد إجراء البرنامج التدريبي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
3
0
البوسعيدية, خديجة بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021