Document
فاعلية برنامج تدريبي في تحسين الذاكرة العاملة لدى طالبات صعوبات تعلم القراءة في محافظة مسقط.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to investigate the efficiency of a training program meant to improve the working memory of learning disabilities female students at Muscat, Sultanate of Oman. The sample consisted of (10) female 5th graders with learning disabilities from Bowsher and Seeb. The sample was divided into experimental group and control group with five students in each. In this study, I used Raven's Progressive Matrices test to diagnose learning disabilities students and verify parity of both experimental and control groups. I also used Children WM Functions Battery prepared by (Alloway, 2007), translated by (Suleiman, 2010) in order to measure parity between both groups as well as the efficiency of the training program. The program was applied over learning disabilities female students after being authenticated by a group of arbitrators. The program which lasted for (2) month included (16) training sessions by rate of (2) sessions weekly. The battery reliability was verified via (Al-Fori, 2015) study through test-retest method and internal consistency (Cronbach's Alpha) while study validity was verified through (Suleiman, 2010) study using Criterion-related Validity and Concurrent Validity. Mann Whitney test was used for the purpose of testing study hypotheses. The results concluded that there are differences between scores of control group and scores of experimental group on the post measurement. They were in favour of the experimental group. Moreover, experimental group members were subject to Wilcoxon test for prior and post measurements of working memory. The results demonstrated that there are differences between experimental group scores in the prior measurement and post measurement and they were in favour of the post measurement. However, there were no differences between the group scores in post measurement and postponed measurement.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي في تحسين مستوى الذاكرة العاملة لدى طالبات صعوبات التعلم في محافظة مسقط بسلطنة عمان. تكونت عينة الدراسة من (10) طالبات ذوات صعوبات التعلم بالصف الخامس الأساسي في ولايتي بوشر والسيب، تم اختيارها بالطريقة القصدية. وتم تقسيم العينة إلى (5) طالبات في المجموعة التجريبية و (5) طالبات في المجموعة الضابطة. استخدم في الدراسة الحالية اختبار (رافن للمصفوفات المتتابعة الملون؛ لغرض تشخيص طالبات صعوبات التعلم ولغرض التحقق من تكافؤ المجموعتين التجريبية والضابطة. كما استخدم بطارية مهام الذاكرة العاملة للأطفال من إعداد ألواي (Alloway) تعريب وتقنين (عبد ربه سليمان)
الغرض التكافؤ بين المجموعتين ولغرض قياس فاعلية البرنامج التدريبي ، وتم تطبيق البرنامج التدريبي لدى طالبات صعوبات التعلم، وتم التحقق من صدق البرنامج بعرضه على مجموعة من المحكمين، والذي يتكون من (16) جلسة تدريبية بواقع (2) جلستين في الأسبوع ، واستغرق التطبيق شهرين، تم التحقق من ثبات البطارية من خلال دراسة الفوري (2010) باستخدام إعادة التطبيق والاتساق الداخلي (كرونباخ ألفا) أما الصدق فقد تم التحقق منه من دراسة سليمان (2010) بصدق المرتبط بمحك وصدق التلازمي، ولغرض اختبار فروض الدراسة تم استخدام اختبار مان وتتي (Man Witny)، وأشارت النتائج إلى وجود فروق بين درجات المجموعة الضابطة ودرجات المجموعة التجريبية على المقياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما تم استخدام اختبار ولكوكسون للقياسين القبلي والبعدي لمجالات مقياس الذاكرة العاملة لأفراد المجموعة التجريبية وأشارت النتائج إلى وجود فروق بين درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والقياس البعدي لصالح القياس البعدي يعزي للبرنامج التدريبي المطبق في هذه الدراسة، كما أنه لم توجد فروق بين درجات المجموعة التجريبية بين القياسين البعدي والمؤجل.
الغرض التكافؤ بين المجموعتين ولغرض قياس فاعلية البرنامج التدريبي ، وتم تطبيق البرنامج التدريبي لدى طالبات صعوبات التعلم، وتم التحقق من صدق البرنامج بعرضه على مجموعة من المحكمين، والذي يتكون من (16) جلسة تدريبية بواقع (2) جلستين في الأسبوع ، واستغرق التطبيق شهرين، تم التحقق من ثبات البطارية من خلال دراسة الفوري (2010) باستخدام إعادة التطبيق والاتساق الداخلي (كرونباخ ألفا) أما الصدق فقد تم التحقق منه من دراسة سليمان (2010) بصدق المرتبط بمحك وصدق التلازمي، ولغرض اختبار فروض الدراسة تم استخدام اختبار مان وتتي (Man Witny)، وأشارت النتائج إلى وجود فروق بين درجات المجموعة الضابطة ودرجات المجموعة التجريبية على المقياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما تم استخدام اختبار ولكوكسون للقياسين القبلي والبعدي لمجالات مقياس الذاكرة العاملة لأفراد المجموعة التجريبية وأشارت النتائج إلى وجود فروق بين درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والقياس البعدي لصالح القياس البعدي يعزي للبرنامج التدريبي المطبق في هذه الدراسة، كما أنه لم توجد فروق بين درجات المجموعة التجريبية بين القياسين البعدي والمؤجل.
Category
Theses and Dissertations