Document
فاعلية برنامج تدريبي قائم على نظرية الحل الابتكاري للمشكلات (تريز) في تنمية مهارات التفكير المستقبلي لدى طالبات الصف العاشر بسلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Effectiveness of a Training Program Based on The Theory of Inventive Problem Solving “TRIZ” in Developing Future Thinking Skills among Tenth Grade Female Students in The Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024-03-21
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to find out the effectiveness of training programme which
depends on the theory of innovative problem solving (TRIZ) in developing future
thinking skills for grade ten female students in Sultanate of Oman. To achieve this aim,
the researcher used the quasi-experimental method. The study sample was consisted of
(64) female students which were devided into two groups: expermintal (32) and
controlled (32). The researcher used to think skills test as study tool and the training
programme based on (TRIZ) and future. The pre-test was implemented to both groups,
the training program was conducted for the experimental sample, and finally the posttest was implemented to both groups.
The result & recommendation of the study: There is a statistically significant
effect at the level (P=0.05) of the recommended training program on developing future
thinking skills of grade ten female students. Considering the research findings, it is
recommended to include the future thinking skills in the school curricula, develop
students’ ability to solve various problems by implementing the forty TRIZ strategies in
different classroom situations, and reuse the study tools in other similar studies.
Keywords: Theory of Inventive Problem Solving, Future Thinking Skills
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فعالية برنامج تدريبي يعتمد على نظرية الحل الابتكاري للمشكلات (TRIZ) في تطوير مهارات التفكير المستقبلي لدى طالبات الصف العاشر في سلطنة عمان. لتحقيق هذا الهدف، استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي. تكونت عينة الدراسة من 64 طالبة تم تقسيمهن إلى مجموعتين: تجريبية (32) وضابطة (32). استخدمت الباحثة اختبار مهارات التفكير كأداة دراسية والبرنامج التدريبي المعتمد على (TRIZ) والمستقبل. تم تطبيق الاختبار القبلي على المجموعتين، ثم تم تنفيذ البرنامج التدريبي على العينة التجريبية، وأخيرًا تم تطبيق الاختبار البعدي على المجموعتين.
النتائج والتوصيات: أظهرت النتائج وجود تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى (P=0.05) للبرنامج التدريبي الموصى به في تطوير مهارات التفكير المستقبلي لدى طالبات الصف العاشر. وبالنظر إلى نتائج البحث، يوصى بإدراج مهارات التفكير المستقبلي في المناهج الدراسية، وتطوير قدرة الطلاب على حل المشكلات المختلفة من خلال تطبيق استراتيجيات TRIZ الأربعين في مختلف المواقف الصفية، وإعادة استخدام أدوات الدراسة في دراسات مماثلة أخرى.
الكلمات المفتاحية: نظرية الحل الابتكاري للمشكلات، مهارات التفكير المستقبلي.
النتائج والتوصيات: أظهرت النتائج وجود تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى (P=0.05) للبرنامج التدريبي الموصى به في تطوير مهارات التفكير المستقبلي لدى طالبات الصف العاشر. وبالنظر إلى نتائج البحث، يوصى بإدراج مهارات التفكير المستقبلي في المناهج الدراسية، وتطوير قدرة الطلاب على حل المشكلات المختلفة من خلال تطبيق استراتيجيات TRIZ الأربعين في مختلف المواقف الصفية، وإعادة استخدام أدوات الدراسة في دراسات مماثلة أخرى.
الكلمات المفتاحية: نظرية الحل الابتكاري للمشكلات، مهارات التفكير المستقبلي.
Category
Theses and Dissertations