Document
فاعلية برنامج تعليمي في تحسين الأداء في الكتابة لدى عينة من تلاميذ صعوبات التعلم في ولاية المضيبي بمحافظة شمال الشرقية.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of Educational Program to Improve thePerformance in writing in a Sample of Students with Learning difficulties in Al-Mudhaibi city in Al-Sharqiya North region.
The study case consisted of 28 students with difficulties in writing in the fourth grade of primary basic school in Al-Sharqiya region in Al Mudhaibi city. The sample was selected in two stages intentional selection stage(the parameter 28 students male and female classified as having writing difficulties, it has been all these students considered as a base sample. Random selection stage ( the researcher divided the sample into two parts , an experimental sample the same officer at random, then put the list of the names by the random arrangement then the researcher by took the add numbered sample experimental (8) male and female while even numbers were considered matched contract (7) of males and females. Educational programme which is done by the researcher has 18 sessions. The researcher has chosen teaching class and apply the educational programme on the experimental group at the same time the control group didn't receive it except the normal activities that teacher has done / measurement of dimensional, telemetric measurement and follow up measure. The researcher used the test as a measurement to see the improvement of performance of the two groups. The results of the study has showed that there were differences between the name scores within the experimental group and the contract group reacher (.86). The results also indicated the presence of significant differences between the mean score of the experimental group and the control group reached (.03) for the experimental group. The results indicated the presence of significant differences between the mean score of the experimental group before applying and after the programme to measure writing difficulties due to the scale in favor of the post test experimental group reached (.01). Also the results show the lack of differences within it between the mean scores of the control group in the application that has done before and after the writing difficulties and reached (.22). And the results also shows that there are differences between the mean scores of the experimental group post test and the iterative reached (.01) due to the benefit of scale iterative for difficulties writing.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية برنامج تعليمي في تحسين الأداء في الكتابة لدى عينة من تلاميذ صعوبات التعلم في ولاية المضيبي بمحافظة شمال الشرقية، حيث تكون مجتمع الدراسة من 28 تلميذا من ذوي صعوبات الكتابة في الصف الرابع بمدرسة الانشراح بولاية المضيبي بمحافظة شمال الشرقية للتعليم الأساسي ، تم اختيار العينة على مرحلتين 1 - مرحلة الاختبار القصدي ( قامت المعلمة بتحديد 28 تلميذا من الذكور والإناث المصنفين على أن لديهم صعوبات الكتابة، وقد تم اعتبار جميع هؤلاء التلاميذ كعينة أصلية) 2 - مرحلة الاختبار
العشوائي (قامت الباحثة بتقسيم العينة إلى قسمين : عينة تجريبية، وعينة ضابطة بطريقة عشوائية، ثم وضع قائمة بالأسماء حسب الترتيب العشوائي، ثم قامت الباحثة بأخذ الأرقام الفردية كعينة تجريبية (8) من الذكور والإناث، في حين الأرقام الزوجية اعتبرت كعينة ضابطة (7) من الذكور والإناث.
ويكون البرنامج التعليمي الذي قامت به الباحثة من 18 جلسة، فقد قامت الباحثة باختيار صف وتطبيق البرنامج على المجموعة التجريبية في الوقت الذي لم تتلقى المجموعة الضابطة الموجودة في نفس الصف أي تدريب باستثناء الأنشطة الاعتيادية التي تقوم بها المعلمة ( المقياس القبلي والمقياس البعدي وقياس المتابعة)، وقد استخدمت الباحثة الاختبار كمقياس المعرفة مدى تحسن أداء المجموعتين. أظهرت نتائج الدراسة أن هناك فروق دالة بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة وبلغ (86.)، وكما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة وبلغ (03.) لصالح المجموعة التجريبية، وحيث أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج وبعده المقياس صعوبات الكتابة يعزي لصالح المقياس البعدي للاختبار للمجموعة التجريبية وبلغ (01.)، وأيضا أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة في نتائج التطبيق القبلي والبعدي لمقياس صعوبات الكتابة وبلغ (22.)، وأشارت النتائج إلى وجود فروق بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية البعدي والتتبعي وبلغ (01.) يعزي لصالح المقياس التبعي لصعوبات الكتابة.
العشوائي (قامت الباحثة بتقسيم العينة إلى قسمين : عينة تجريبية، وعينة ضابطة بطريقة عشوائية، ثم وضع قائمة بالأسماء حسب الترتيب العشوائي، ثم قامت الباحثة بأخذ الأرقام الفردية كعينة تجريبية (8) من الذكور والإناث، في حين الأرقام الزوجية اعتبرت كعينة ضابطة (7) من الذكور والإناث.
ويكون البرنامج التعليمي الذي قامت به الباحثة من 18 جلسة، فقد قامت الباحثة باختيار صف وتطبيق البرنامج على المجموعة التجريبية في الوقت الذي لم تتلقى المجموعة الضابطة الموجودة في نفس الصف أي تدريب باستثناء الأنشطة الاعتيادية التي تقوم بها المعلمة ( المقياس القبلي والمقياس البعدي وقياس المتابعة)، وقد استخدمت الباحثة الاختبار كمقياس المعرفة مدى تحسن أداء المجموعتين. أظهرت نتائج الدراسة أن هناك فروق دالة بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة وبلغ (86.)، وكما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة وبلغ (03.) لصالح المجموعة التجريبية، وحيث أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج وبعده المقياس صعوبات الكتابة يعزي لصالح المقياس البعدي للاختبار للمجموعة التجريبية وبلغ (01.)، وأيضا أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة في نتائج التطبيق القبلي والبعدي لمقياس صعوبات الكتابة وبلغ (22.)، وأشارت النتائج إلى وجود فروق بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية البعدي والتتبعي وبلغ (01.) يعزي لصالح المقياس التبعي لصعوبات الكتابة.
Category
Theses and Dissertations