Document
فاعلية برنامج توجيه جمعي مهني في تنمية بعض القيم المهنية لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة الداخلية.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of the current study was to determine the effect of a group career guidance program in developing career values of tenth grade students in Al Dakhaliya Governorate. The study was applied to a sample of (118) male and female students. They were divided randomly into two groups: experimental group and the control group, which consisted of 59 students in each. The experimental group received a group guidance program, while the control group did not undergo to a program, but instead it received educational activities in guidance classes by a guidance specialist.
The study was based on the experimental approach. The researcher used Career Values Scale which consists of (88) statements dividing into three dimensions: working with others, self-expression and extrinsic rewards, after verifying the psychometric properties of the scale.
The results of the study indicated that there were no statistically significant differences between the means of the experimental group and the control group in the post-test, while there were statistically significant differences between pre-test and post-test of the experimental group in favor of post-test. For the dimensions of the scale, the results of repeated measurements analysis of variance showed that there were statistically significant differences of the experimental group in the three measurements: pretest, posttest 1, posttest 2 (follow-up) in the first and second dimensions only, while there were no statistically significant differences in the third dimension.
According to gender variable, the results showed no statistically significant differences of the control group, whereas there were statistically significant differences of the experimental group in favor of females. Implications for further research were discussed.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج توجيه جمعي مهني في تنمية بعض القيم المهنية لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة الداخلية. تكونت عينة الدراسة من (۱۱۸) طالبا وطالبة، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة، بطريقة عشوائية، وبلغ أفراد كلا المجموعتين من (54) طالبا وطالبة، حيث خضعت المجموعة التجريبية للبرنامج التوجيهي، في حين تلقت المجموعة الضابطة أنشطة عادية في حصص التوجيه المهني من قبل أخصائي التوجيه.
اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي، وقد استخدمت الباحثة مقياس القيم المهنية، حيث تضمن (۸۸) عبارة موزعة على ثلاثة أبعاد هي العمل مع الآخرين، والتعبير الذاتي، والمكافآت الخارجية، وذلك بعد التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس.
أظهرت نتائج التحليل إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية، وذلك لصالح القياس البعدي، وبالنسبة لأبعاد المقياس أشارت نتائج تحليل التباين للقياسات المتكررة (Repeated measurements) إلى وجود فروق دالة إحصائيا للمجموعة التجريبية في القياسات الثلاثة: القبلي، البعدي ۱، البعدي ۲ (المتابعة في البعدين الأول والثاني فقط، في حين لا توجد فروق في البعد الثالث (المكافآت الخارجية).
وكذلك أشارت النتائج إلى غياب الفروق ذات الدلالة الإحصائية في متغير النوع الاجتماعي للمجموعة الضابطة، بينما توجد فروق دالة إحصائيا في متغير النوع الاجتماعي في المجموعة التجريبية لصالح الإناث، ونوقشت النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها.
اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي، وقد استخدمت الباحثة مقياس القيم المهنية، حيث تضمن (۸۸) عبارة موزعة على ثلاثة أبعاد هي العمل مع الآخرين، والتعبير الذاتي، والمكافآت الخارجية، وذلك بعد التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس.
أظهرت نتائج التحليل إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية، وذلك لصالح القياس البعدي، وبالنسبة لأبعاد المقياس أشارت نتائج تحليل التباين للقياسات المتكررة (Repeated measurements) إلى وجود فروق دالة إحصائيا للمجموعة التجريبية في القياسات الثلاثة: القبلي، البعدي ۱، البعدي ۲ (المتابعة في البعدين الأول والثاني فقط، في حين لا توجد فروق في البعد الثالث (المكافآت الخارجية).
وكذلك أشارت النتائج إلى غياب الفروق ذات الدلالة الإحصائية في متغير النوع الاجتماعي للمجموعة الضابطة، بينما توجد فروق دالة إحصائيا في متغير النوع الاجتماعي في المجموعة التجريبية لصالح الإناث، ونوقشت النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها.
Category
Theses and Dissertations