Document

فاعلية تدريس الهندسة باستخدام الحاسوب اللوحي iPad في تنمية التحصيل والاتجاه نحو الرياضيات لدى طالبات الصف الثامن الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of teaching geometry by using iPad to improve achievement and attitude toward mathematics for grade eight students. The study sample consists of (67) students divided into two groups: experimental group(N=34) and the control group (N= 33). The experimental group studied the geometry unit using iPad whereas the control group studied the same unit in the traditional method. The study group was pre-tested using achievement test and attitude scale prepared by researcher to check the group parity. To achieve the goals of study, the researcher made the teaching subject of geometry unit of grade eight, achievement test, and attitude scale toward the mathematics. It was modified by a team of experts jury. The researcher used Alpha Kronbach which were (0.884) and (0.904) in order. To answer the questions of the study, the researcher used (T-Test) and pearson correlation coefficient and came up to the following conclusions: • There were statistically significant difference at (α = 0.05) level between mean scores of eight grader of the experimental group and the control group in the post achievement test. • There were statistically significant difference at (α = 0.05) level between mean scores of eight grader of the experimental group and the control group on the attitude scale in the post test. • There were statistically significant correlation at (α = 0.05) level between posttest achievement scores and attitude toward mathematics. Based on the study results, the following recommendations were made: trying to use the iPad to group of schools with different stages to determine the effectiveness and the benefits of the study and the extent of achievement the educational objectives. In addition, to know the disadvantages of the study, and how it solve then. More over the educational institutions merge the iPad in educational practices inside the school the classrooms. Also, doing workshops to train teachers using iPad and its applications.
Arabic abstract
هدفت هذه الدارسة إلى تقصي فاعلية تدريس الهندسة باستخدام الحاسوب اللوحي في تنمية التحصيل والاتجاه نحو الرياضيات لدى طالبات الصف الثامن الأساسي، وقد تكونت عينة الدراسة من (67) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي بمدرسة نزوى للتعليم الأساسي (5-12)، مقسمة إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية وتكونت من (34) طالبة درست وحدة "الهندسة " باستخدام الحاسوب اللوحي، ومجموعة ضابطة وتكونت من (33) طالبة درست الوحدة نفسها بالطريقة الاعتيادية، وتم التأكد من تكافؤ المجموعتين في التحصيل والاتجاه قبليا.
ولتحقيق أغراض الدراسة تم إعداد المادة التعليمية لوحدة "الهندسة" للصف الثامن الأساسي، وتم التحقق من صدقها بالتحكيم، كما تم إعداد أداتين: أحداهما اختبار في التحصيل الدراسي والأخرى مقياس في الاتجاه نحو الرياضيات، وتم التحقق من صدقهما بعرضهما على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباتهما باستخدام طريقة الاتساق الداخلي (طريقة ألفا كرونباخ) والذي بلغ (0,884)، و(0,904) على الترتيب. وللإجابة عن أسئلة الدارسة استخدمت الباحثة اختبار "ت (t-test) " ومعامل ارتباط بيرسون وتوصلت إلى النتائج الآتية:
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α =0,05)، بين متوسطي درجات طالبات الصف الثامن الأساسي للمجموعتين التجريبية والضابطة، في اختبار التحصيل الدراسي، في القياس البعدي.
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α =0,05)، بين متوسطي درجات طالبات الصف الثامن الأساسي للمجموعتين التجريبية والضابطة، في الاتجاه نحو الرياضيات، في القياس البعدي.
• وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α =0,05)، بين درجات التحصيل والاتجاه نحو الرياضيات في القياس البعدي.
وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها: تجريب تقنية استخدام الحواسيب اللوحية على مجموعة من المدارس، بمراحل مختلفة، وذلك لتحديد فعاليتها، وفوائدها، ومدى تحقيقها للأهداف التربوية، وكذلك معرفة عيوبها، وطرق حلها، وأن تقوم المؤسسات التربوية، بدمج الحاسوب اللوحي في الممارسات التعليمية داخل المدرسة والغرفة الصفية، وإقامة دورات وورش تدريبية لتأهيل المهارات المختلفة للمعلمين، لاستخدام تقنية الحواسيب اللوحية، وتطبيقاتها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017