Document

فاعلية تدريس وحدة مقترحة في الرياضيات تأسيسا على استراتيجية القبعات الست وأثرها على التحصيل والتفكير الرياضي لدى طلبة الصف الخامس الأساسي بسلطنة.

Publisher
جامعة الدول العربية
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed at investigating the effectiveness of teaching a suggested unit in mathematics based on the strategy of the six hats and their effect on achievement and mathematical thinking among the students of the fifth grade in Sultante of Oman . The researcher used the experimental approach of the two equal groups. The study sample consisted of (60) students from Zeyad ben Almuhalb Primary school divided into two groups (30) students for the experimental group, and (30) students for the control group. The researcher prepared a teacher guide and student book based on the six thinking hats strategy. Then the researcher prepared study tools : - Achievement test. - Mathematical Thinking Test. The results of the study showed that there was a positive and effective effect on the use of the six thinking hats in increasing the level of achievement and the development of mathematical thinking among the experimental group. The results also showed a strong correlation between the scores of the experimental students in their achievement, Post.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فاعلية تدريس وحدة مقترحة في الرياضيات تأسيسا لاستراتيجية قبعات التفكير الست وأثرها على التحصيل، والتفكير الرياضي لدى طلبة الصف الخامس الأساسي، واستخدم الباحث المنهج التجريبي ذو المجموعتين المتكافئتين، وقد تكونت عينة الدراسة من ( 60 ) طالبة بمدرسة زياد بن المهلب للتعليم الأساسي موزعين على مجموعتين : الأولى مجموعة تجريبية عدد أفرادها (30) طالبة، والثانية مجموعة ضابطة عدد أفرادها (30 ) طالبة، وقد قام الباحث بإعداد دليل معلم في استخدام استراتيجية قبعات التفكير الست في تدريس وحدة " القياس " في كتاب الرياضيات للصف الخامس الأساسي للعام الدراسي ۲۰۱۰/ ۲۰۱۹م لطلاب المجموعة التجريبية، وإعداد دليل الطالب لنفس الوحدة الدراسية باستخدام استراتيجية قبعات التفكير الست، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية:
- اختبار تحصيلي في المعلومات المتضمنة في وحدة الدراسة وفق المستويات التالية : ( معرفة - التطبيق - قدرات عليا ).
- اختبار التفكير الرياضي .
وقد أظهرت نتائج الدراسة إلى وجود تأثير إيجابي ، وفعال لاستخدام قبعات التفكير الست في زيادة مستوى التحصيل، وتنمية التفكير الرياضي لدى طلاب المجموعة التجريبية، وكما أظهرت النتائج كذلك وجود علاقة ارتباط قوية بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في تحصيلهم ، ودرجاتهم في اختبار التفكير الرياضي في التطبيق البعدي .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017