Document
فاعلية تطبيق دردشة الذكاء الاصطناعي (ChatGPT) في تنمية المعارف البيئية ومهارات التفكير التصميمي والاتجاهات نحو التنمية البيئية المستدامة لدى طالبات الصف العاشر الأساسي في سلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The effectiveness of the artificial intelligence chat application (ChatGPT) in developing environmental knowledge, design thinking skills, and attitudes towards sustainable environmental development among tenth grade female students in the Sultanate of
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to reveal the effectiveness of (ChatGPT) in developing
environmental knowledge, design thinking skills, and attitudes towards sustainable
environmental development among tenth grade female students in the Sultanate of
Oman. To achieve the objectives of the study, the quasi-experimental approach was
used, and the study sample consisted of (74) female students. From the tenth grade
students at Al-Rumais School (8-10), where the study sample was divided into two
groups, the experimental group and the control group, and each group consisted of (37)
students. The researcher used three tools, namely the environmental knowledge test,
which consisted of (25) Questions, a design thinking skills test consisting of (20)
questions, and a measure of the attitude towards sustainable environmental
development consisting of (25) statements. The validity of the tools was verified by
presenting them to (10) experienced, and the stability of the tools was verified. The
tools were applied to an exploratory sample from outside the study sample by
calculating the reliability coefficient for internal consistency using the Cronbach alpha
method, which reached (0.922) in the environmental knowledge test, (0.839) in the
design thinking skills test, and (0.839) in the attitude towards measure. Sustainable
environmental development, which are high rates and educationally acceptable to
achieve the purposes of the study. The study found that there were statistically
significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in the environmental
knowledge test, the design thinking skills test, and the measure of the trend towards
sustainable environmental development for the benefit of the group. Experimentally,
and in light of these results, the study recommended the need to enhance the use of
artificial intelligence applications in education, and develop the social studies
curriculum to suit the updates of artificial intelligence applications. The study came
out with some proposals, including conducting studies that reveal the impact of the
artificial intelligence chat application ChatGPT on developing academic achievement
and thinking skills. Critical and attitudes towards digital citizenship.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية تطبيق دردشة الذكاء الاصطناعي (ChatGPT (في تنمية المعارف البيئية ومهارات التفكير التصميمي والاتجاهات نحو التنمية البيئية المستدامة لدى طالبات الصف العاشر الاساسي في سلطنة عمان، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من )74( طالبة من طالبات الصف العاشر الاساسي بمدرسة الرميس )10-8(، حيث تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين، المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، وكل مجموعة تكونت من ) 37( طالبة، وقد استخدمت الباحثة ثالث أدوات تمثلت في اختبار المعارف البيئية المكون من )25( سؤالا، واختبار مهارات التفكير التصميمي المكون من )20( سؤالا، ومقياس الاتجاه نحو التنمية البيئية المستدامة المكون من ) 25( عبارة، وتم التحقق من صدق الادوات من خالل عرضها على ) 10( من المحكمين، كما تم التحقق من ثبات الادوات من خالل تطبيقها على عينة استطالعية من خارج عينة الدراسة من خالل حساب معامل الثبات لالتساق الداخلي بطريقة ألفا كرونباخ، والذي بلغ )0.922( في اختبار المعارف البيئية، و)0.839( في اختبار مهارات التفكير التصميمي، و) 0.839( في مقياس الاتجاه نحو التنمية البيئية المستدامة، وهي معدالت مرتفعة ومقبولة تربويا لتحقيق أغراض الدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة )0.05 ≥ α (في اختبار المعارف البيئية، واختبار مهارات التفكير التصميمي، ومقياس الاتجاه نحو التنمية البيئية المستدامة لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بضرورة تعزيز استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم، وتطوير منهج الدراسات الاجتماعية بحيث يتناسب مع تحديثات تطبيقات الذكاء الاصطناعي، وخرجت الدراسة ببعض المقترحات منها إجراء دراسات تكشف عن تأثير تطبيق دردشة الذكاء الاصطناعي ChatGPT في تنمية التحصيل الدراسي ومهارات التفكير النقدي والاتجاهات نحو المواطنة الرقمية.
Category
Theses and Dissertations