Document
أثر أنموذج آيزنكرفت الاستقصائي في تنمية القيم الوطنية واكتساب المفاهيم لدى طالبات الصف السادس في مادة الدراسات الاجتماعية.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The effect of the Eisen craft survey model on the development of national values and the acquisition of concepts among sixth-grade female students in social studies
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
Arabic
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to examine the effect of the Eisencraft survey model on the development of national values and the acquisition of concepts among sixth-grade female students in social studies. The study was conducted with the quasi-experimental design. The sample of the study was composed a total of (64) female students at Umm Attia Al-Ansariyya School for Basic education (5 -12) in Al-Dhahirah Governorate, it was divided into two groups: an experimental group consisting of (32) female students who studied using the Eisencraft model and control group consisting of (32) students who studied through conventional methodology. To achieve the study objectives, the researcher prepared the study material including teachers’ guide for teaching unit of “National and social concepts” using the Eisencraft model. Moreover, Study tools were also prepared, represented in a test of national concepts and social concepts, consisting of (30) multiple-choice items, and measuring national values, consisting of (25) items. The results showed statistically significant differences at the level of significance (α = 0.01) between average scores of experimental group, and the scores of the control group students in both the national concepts and social concepts and the measurement of national values for sake of experimental group. Considering these results, it is recommended to encouraging social studies teachers to use the Eisenkraft model in teaching, due to its impact on developing national values and acquiring national and social concepts. Furthermore, it is recommended to train teachers on using the Eisencraft teaching method in social studies to develop national values and acquiring national and social concepts for students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الى تقصي أثر أنموذج آيزنكرفت الاستقصائي في تنمية القيم الوطنية واكتساب المفاهيم لدى طالبات الصف السادس في مادة الدراسات الاجتماعية، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وقد تكونت عينة الدراسة من (64) طالبة من طالبات الصف السادس الأساسي بمدرسة أم عطية الأنصارية للتعليم الأساسي (5-12) بمحافظة الظاهرة موزعة الى مجموعتين: مجموعة تجريبية مكونة من (32) طالبة درست باستخدام أنموذج آيزنكرفت، ومجموعة ضابطة مكونة من (32) طالبة درست بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة مادة الدراسة والمتمثلة في دليل المعلم لتدريس وحدة (مفاهيم وطنية واجتماعية) باستخدام أنموذج آيزنكرفت، كما أعدت أداتي الدراسة والمتمثلة في اختبار المفاهيم الوطنية والمفاهيم الاجتماعية، والمكون من (30) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، ومقياس القيم الوطنية والمكون من (25) عبارة، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01=α) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية، ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في كل من اختبار المفاهيم الوطنية والمفاهيم الاجتماعية ومقياس القيم الوطنية لصالح المجموعة التجريبية.وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة بتشجيع معلمي الدراسات الاجتماعية لاستخدام أنموذج آيزنكرفت في التدريس وذلك لأثره في تنمية القيم الوطنية واكتساب المفاهيم الوطنية والمفاهيم الاجتماعية، وتدريب المعلمين على استخدام طريقة التدريس القائمة على أنموذج آيزنكرفت في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية القيم الوطنية واكتساب المفاهيم الوطنية والمفاهيم الاجتماعية لدى الطلبة.
Category
Theses and Dissertations