Document
فاعلية وحدة في الإحصاء قائمة على الترابطات الرياضية في تنمية التفكير الإحصائي والتحصيل لدى طالبات الصف العاشر الأساسي.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The Study aimed at determining the effectiveness of a statistical unit based on mathematical connections in the development of statistical thinking and achievement among 10th grade students. The sample of the study consisted of (51) female students from Lubaba Bint Al-Harith School. The sample was divided into two groups: experimental group consisted of (25) students, and a control group consisted of (26) students. The two groups were equivalent at statistical thinking and achievement prior to the experiment.
To analyze the data the researcher used the arithmetic mean, standard deviations, and t-test and the study reached the following results: - There is a statistical significant differences at the level of (a = 0.05) among the middle-grades students in grades dimensional test for the experimental group.
- There is a statistical significant difference at the level of (a - 0.05) among the middle-grades students to test the statistical dimensional thinking in favor of the experimental group. In light of these results the researcher recommended the need to address the life problems in general and mathematics and statistics in particular, because of the importance of math and its benefits and encouragement for students to take care of its knowledge and skills.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية وحدة في الإحصاء قائمة على الترابطات الرياضية في تنمية التفكير الإحصائي والتحصيل لدى طالبات الصف العاشر الأساسي.
تكونت عينة الدراسة من (21) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي بمدرسة لبابة بنت الحارث التعليم الأساسي حلقة. وقد تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية وتكونت من (۲۰) طالبة ومجموعة ضابطة وتكونت من (۲۹) طالبة. وتم التأكد من تكافؤ المجموعتين من حيث التحصيل القبلي والتفكير الإحصائي ولتحليل البيانات استخدمت الباحثة المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار ت ( t - test ) وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( a= ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات الطالبات في الاختبار التحصيلي البعدي لصالح المجموعة التجريبية.
- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( a= 0٫05) بين متوسطي درجات الطالبات في اختبار التفكير الإحصائي البعدي لصالح المجموعة التجريبية وفي ضوء تلك النتائج أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بالمشكلات الحياتية في الرياضيات عموما والإخصاء على وجه الخصوص لما في ذلك من بيان الأهمية الرياضيات ومنفعتها وتحفيزها للطلاب على الاهتمام بمعارفها ومهاراتها.
تكونت عينة الدراسة من (21) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي بمدرسة لبابة بنت الحارث التعليم الأساسي حلقة. وقد تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية وتكونت من (۲۰) طالبة ومجموعة ضابطة وتكونت من (۲۹) طالبة. وتم التأكد من تكافؤ المجموعتين من حيث التحصيل القبلي والتفكير الإحصائي ولتحليل البيانات استخدمت الباحثة المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار ت ( t - test ) وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( a= ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات الطالبات في الاختبار التحصيلي البعدي لصالح المجموعة التجريبية.
- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( a= 0٫05) بين متوسطي درجات الطالبات في اختبار التفكير الإحصائي البعدي لصالح المجموعة التجريبية وفي ضوء تلك النتائج أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بالمشكلات الحياتية في الرياضيات عموما والإخصاء على وجه الخصوص لما في ذلك من بيان الأهمية الرياضيات ومنفعتها وتحفيزها للطلاب على الاهتمام بمعارفها ومهاراتها.
Category
Theses and Dissertations