Document

فاعلية وحدة قائمة على النشاط في تحصيل طالبات الصف العاشر من التعليم العام في مادة التربية الإسلامية في ساطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
The study aims at exploring the effect of Fikh unit based on activity on grade to students of the academic year 2003/2004 achievement. It also aims to answer the following questions. 1) What is the proposed profile for an activity based Fikh unit in teaching Islamic education for grade 10 students in general education ? 2) What are the effectiveness of a Fikh unit based on activity taught to grade 10 students perfarmarice? 3) What is the effect of Fikh unit based on activity taught to grade 10 students according to Bloom's Taxonomy (remembering, understanding, application, analysis , synthesis and evaluation )? The researcher has used the simi-experimental approach in this study. The sample of the study was chosen from grade 10 students in AL-Billa Secondary Femal School. 191 students were chosen and divided into two groups : experimental group who was taught according to activity approach it consisted of 94 students. The group was the control group that consisted of 97 students taught according to the normal way. To measure the effectiveness of the unit of the study, the researcher has applied an achievement test administered to the two groups. There were a pre-test and post-test. The pre-test showed no significant differences between the two groups in the mans of scores. According to the results of the post-test , significant differences were found at (0.01 ) level between the means of the scores of the two groups in the favour of the experimental group. Post-test results also showed a significant differences at (0.01) level between the means of the scores of both groups at the level of understanding , application, analysis and synthesis in the favour of experimental group. No significant differences were found at level (0.05) between the means of scores of both groups at the levels of remembering and evaluation according to the achievement test. In the light of the study results, a number of recommendation were suggested such as designing Islamic studies book units in secondary level according to activities to raise achievement level.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية وحدة الفقه القائمة على النشاط في تحصيل طالبات الصف العاشر للعام الدراسي ۲۰۰۶ / ۲۰۰۳ م و ذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
ا ما التصور المقترح لإعادة تصميم وحدة الفقه في مادة التربية الإسلامية المقررة على الصف العاشر من التعليم العام وفقا لمدخل النشاط؟ ۲ - ما فاعلية تدريس وحدة الفقه القائمة على النشاط في تحصيل طالبات الصف العاشر؟ ٣- ما فاعلية تدريس وحدة الفقه القائمة على النشاط في تحصيل طالبات الصف العاشر عند مستويات بلوم المعرفية ( تذكر ، فهم ، تطبيق ، تحلیل ، تركيب ، تقویم ) ؟ " وقد استخدمت الباحثة في دراستها المنهج شبه التجريبي، حيث تم اختيار عينة من الصف العاشر من مدرسة البلة الثانوية للبنات ، بلغ عددها (۱۹۱) طالبة قسمت إلى مجموعتين، تجريبية (94) طالبة درست وفقا لمدخل النشاط ، وضابطة (۹۷) طالبة درست وفقا للطريقة السائدة في المدارس، ولقياس فاعلية الوحدة قامت الباحثة بإعداد اختبار تحصیلی وطبقته على مجموعتي الدراسة تطبيقا قبليا وبعديا ، وقد أشارت نتائج التطبيق القبلي إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات مجموعتي الدراسة . أما التطبيق البعدي فقد أشارت نتائجه إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (۰۱) بين متوسطي درجات مجموعتي الدراسة لصالح طالبات المجموعة التجريبية ، كما أشارت نتائج التطبيق البعدي إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (۱۰۱) بین متوسطي درجات مجموعتي الدراسة في مستويات الفهم والتطبيق والتحليل والتركيب الصالح طالبات المجموعة التجريبية . وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (05) بين متوسطي درجات مجموعتي الدراسة في مستويات التذكر والتقويم من بين المستويات التي يقيسها الاختبار التحصيلي وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عددا من التوصيات، منها ضرورة صياغة الوحدات الدراسية لكتب التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية وفق مدخل الأنشطة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
5
1
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015