Document

Impact of dietary intake patterns and nutritional status on the academic performance of Omani School students

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2019
Language
English
English abstract
Unhealthy dietary intake patterns and poor nutritional status in school students can have consequences on their health and academic performance. The aim of this study was to explore the dietary intake patterns and nutritional status of Omani school students and to determine their association with the student's academic performance. It was a cross- sectional study that included 203 Omani school students aged 12-15 years from grade 8th and 9th. A study questionnaire, Omani diet score and a semi-quantitative food frequency questionnaire were used to collect the data. The student's academic performance was measured by using the 1st semester Grade Point Average (GPA) of academic year 2018/2019. The results indicated that 36% and 22% of Omani school students consumed breakfast and all 3 meals regularly, respectively. Also 30.5% of students consumed fruits ≥ 2 serving/ day, 26.6% consumed vegetables ≥ 3 serving/ day and 48.8% consumed fish ≥ 2 serving/ week. Almost 31% of school students avoided sugar sweetened soft drinks and 26.6% of students tried to reduce fast food intake. According to body mass index for age (BMI-for-age); waist circumference (WC); waist-to-hip ratio (WHR) and waist-to- height ratio (WHtR), the obesity rates in school students were 26.1%, 31.5%, 27.6% and 31.5%, respectively. It was observed that both male and female school students did not have enough nutritional knowledge and their knowledge scores were 13.5 ± 16.9 for males and 28.8 ± 25.6 for females. The Omani diet score in both genders indicated unhealthy dietary intake patterns with 59.45 ± 8.39 for males and 58.4 ± 7.8 for females. The total daily energy intake (2227 ± 630 calories) in males was significantly higher than females (1617 ± 461). The results also indicated significant differences in male and female school students with regard to breakfast consumption, regular intake of all 3 meals, fruits intake, fish intake, avoiding soft drinks, nutritional knowledge and daily energy and macronutrients intake. Fish intake, avoiding soft drinks, WHtR and nutritional knowledge score showed significant associations with the student's academic performance. However, no significant association was found between the student's academic performance and breakfast consumption, regular intake of all 3 meals, fruits intake, reducing fast food, Omani diet score and daily energy as well as macronutrients intake. Overall the results indicated that healthy eating patterns and nutritional status are associated with better academic performance in school students. It is suggested that, the Ministry of Education, school managements and parents should focus more in developing healthy eating patterns in school students. Further research with larger cohorts is needed to validate these findings. Key words: Academic performance, dietary intake patterns, nutritional status, Omani school students.
Arabic abstract
الأنماط الغذائية والحالة التغذوية الغير صحية لطلبة المدارس توثر على صحتهم وتحصيلهم الدراسي. هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف الأنماط الغذائية والحالة التغذوية لطلبة المدارس العمانيين وعلاقتها بتحصيلهم الدراسي. تم أجراء هذه الدراسة على 203 طالب وطالبة، من طلبة الصف الثامن والتاسع، وقد تم جمع البيانات عن طريق استبانة الدراسة، ونقاط تقييم الغذاء، والمقابلات الفردية. وتم قياس المستوى التحصيلي باستخدام درجات المواد الأساسية للفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2019 / 2018 . أظهرت نتائج الدراسة بأن 36% من طلبة المدارس العمانيين الذين يتناولون وجبة الإفطار بانتظام، و22% الذين يتناولون ثلاث وجبات رئيسية بانتظام، و30.5٪الذين يتناولون الفاكهة أكثر من حصتين في اليوم، و26 . 6 % الذين يتناولون الخضروات ثلاث حصص في يوم، و48. 8 % الذين يتناولون الأسماك بمعدل حصتين في أسبوع. كما أن 31% من طلبة المدارس يتجنبون المشروبات الغازية، و26 . 6 % يحاولوا تقليل تناول الوجبات السريعة. أظهرت النتائج أيضا أن نسبة الطلبة الذين يعانون من السمنة هي 26 . 1 % وفقا لمؤشر كتلة الجسم بالنسبة للعمر، و 31. 5 % وفقا لمحيط الخصر، و27.6 ٪وفقا لنسبة الخصر إلى الفخذ، و 31.5 ٪وفقا لنسبة الخصر إلى الطول. كما أوجدت الدراسة بأن الطلاب والطالبات ليس لديهم معلومات غذائية كافية ( 13. 5 + 16 . 9 للذكور ، و 28. 8 + 25 .6 للإناث)، وأشارت نقاط تقييم الغذاء العماني بأن الطلبة يتبعون أنماط غذائية غير صحية (الذكور: 59. 5 + 8 . 4 ، والإناث: 58
. 4 + 7 .8). إن السعرات الحرارية المستهلكة يوميا من قبل الطلاب (2227 + 629 .7 ) تعتبر أعلى من السعرات الحرارية المستهلكة من قبل الطالبات (1617 + 460 . 9 ) ( 0 . 05 >P) . كما أظهرت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب والطالبات فيما يتعلق بتناول وجبة الإفطار، وتناول ثلاث وجبات رئيسية بانتظام، وتناول الفاكهة، وتناول الأسماك، وتجنب المشروبات الغازية. وأن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب والطالبات فيما يتعلق بالمعلومات الغذائية، والسعرات الحرارية، وكمية البروتينات والكربوهيدرات والدهون المستهلكة يومية. وأوضحت الدراسة أن المعلومات الغذائية لدى الطلبة، وحالة الوزن وفقا لنسبة الخصر إلى الطول وتناول الأسماك، وتجنب المشروبات الغازية، لها علاقة إحصائية مع التحصيل الدراسي للطلبة. ولكن هذه الدراسة لم تظهر أي علاقة إحصائية التناول جبة الإفطار، وتناول ثلاث وجبات رئيسية، وتناول الفاكهة، ومحاولة تقليل تناول الوجبات السريعة، ونقاط تقييم الغذاء العماني، والسعرات الحرارية، وكمية البروتينات والكربوهيدرات والدهون المستهلكة يوميا. ختاما: تشير الدراسة بأن الأنماط الغذائية والحالة التغذوية الصحية لطلبة المدارس لها علاقة بتحسين تحصيلهم الدراسي. لذلك نتوجه بالتوصية لوزارة التربية والتعليم ممثلة في المدارس الحكومية، وأولياء أمور الطلبة بضرورة الإهتمام بالأنماط الغذائية الصحية والحالة التغذوية لطلبة المدارس. كما يوصي بإجراء هذا البحث الدراسي على عينة أكبر من الطلبة للتأكيد على نتائج الدراسة وزيادة البحوث والدراسات المتعلقة بمجال التغذية المدرسية.
الكلمات المفتاحية: التحصيل الدراسي، الأنماط الغذائية، الحالة التغذوية، طلبة المدارس العمانيين.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
Al-Harthiyah, Muna Humaid Salim.
Sultan Qaboos University.
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Shuaibiyah, MS. Yusra M.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al Siyabi, Mohammed Saif Hamed
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Belushiyah, Fathiya Mohammed Khalifa
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Hinaiyah, Eiman Abdullah Mohammed
Sultan Qaboos University
2010