Document
The impact of drama instruction on FEL Omani fifth graders' reading comprehension
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2017
Language
English
Subject
English abstract
Drama instruction is one of the methods recommended in EFL literature. It aimed to investigate the impact of drama instiuction on EFL fifth graders' reading comprehension. It also explored the students and the teacher's perceptions of the use of drama in reading lessons. A total of 74 students participated in the study and randomly selected to form the control group and the experimental group. The study was a mixed quasi-experimental design. A pre- and posttest reading test were administered to examine the impact of drama on reading comprehension. A questionnaire was implemented to explore students' perceptions of drama. Semi-structured interviews were also conducted to probe students' and teacher's perceptions of drama. The results were quantitively and qualitatively analyzed. They showed no significant difference in reading comprehension between the control group and the experimental group. However, the experimental group performed better in the posttest than the control group although their mean scores in the pretest were lower. The participant teacher and students reported positively towards the use of drama in reading lessons. They reported that drama activities were exciting and made them love reading.
Key words: drama instruction, drama activities, reading comprehension, Omani fifth graders
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى اختبار فاعلية استخدام الأنشطة الدرامية في رفع فهم القراءة باللغة الإنجليزية لدى طالبات الصف الخامس الأساسي. وكذلك استطلاع حول اتجاهات المعلمة والطالبات حول استخدام الأنشطة الدرامية في حصص القراءة.
شمل مجتمع الدراسة جميع طلاب الصف الخامس للتعليم الأساسي ومعلمي الصف الخامس في محافظة مسقط للعام الدراسي 2017 / 2016 , أما عينة الدراسة فقد كانت 74 طالبة (37 طالبة للمجموعة الضابطة و37 طالبة للمجموعة التجريبية) ومعلمة من معلمات الصف الخامس الأساسي.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة قامت الباحثة بإعداد اختبار قبلي وبعدي يقيس مهارة القراءة, واستبيان لقياس منظور الطالبات تجاه استخدام الأنشطة الدرامية في القراءة, وإجراء مقابلات للطالبات لمعرفة منظور الطالبات في الأنشطة الدرامية, ومقابلة للمعلمة لمعرفة منظور المعلمة في الأنشطة الدرامية.
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1. لم يوجد فرق كبير في مستوى القراءة بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية ولكن أداءالمجموعة التجريبية كان أفضل بالضعف.
2. جاء منظور الطالبات لإستخدام الأنشطة الدرامية ايجابيا حيث وجدن دروس القراءة ممتعة وشيقة.
3. جاء منظور المعلمة في استخدام الأنشطة الدرامية أيضا إيجابيا ولاحظت تفاعل الطالبات في حصص
القراءة.
وفي ضوء النتائج طرحت الباحثة عددا من التوصيات والإقتراحات.
شمل مجتمع الدراسة جميع طلاب الصف الخامس للتعليم الأساسي ومعلمي الصف الخامس في محافظة مسقط للعام الدراسي 2017 / 2016 , أما عينة الدراسة فقد كانت 74 طالبة (37 طالبة للمجموعة الضابطة و37 طالبة للمجموعة التجريبية) ومعلمة من معلمات الصف الخامس الأساسي.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة قامت الباحثة بإعداد اختبار قبلي وبعدي يقيس مهارة القراءة, واستبيان لقياس منظور الطالبات تجاه استخدام الأنشطة الدرامية في القراءة, وإجراء مقابلات للطالبات لمعرفة منظور الطالبات في الأنشطة الدرامية, ومقابلة للمعلمة لمعرفة منظور المعلمة في الأنشطة الدرامية.
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1. لم يوجد فرق كبير في مستوى القراءة بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية ولكن أداءالمجموعة التجريبية كان أفضل بالضعف.
2. جاء منظور الطالبات لإستخدام الأنشطة الدرامية ايجابيا حيث وجدن دروس القراءة ممتعة وشيقة.
3. جاء منظور المعلمة في استخدام الأنشطة الدرامية أيضا إيجابيا ولاحظت تفاعل الطالبات في حصص
القراءة.
وفي ضوء النتائج طرحت الباحثة عددا من التوصيات والإقتراحات.
Category
Theses and Dissertations