Document
Investigating the admission process of Sultan Qaboos University using multivariate statistical techniques
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2017
Language
English
English abstract
Many universities and higher institutions around the world pay much attention on the admission of students to their different colleges. For this reason, predicting the academic performance was the main purpose in order to help students to be success ful in their study life. This can be done by investigating the performance of students according to their cohort, gender and major. The performance is evaluated through the cumulative GPA. The main objective of our study was to predict the performance of students in col lege of science. To this end, seven predictors have been used; including the high secondary school scores in the major subjects, the competitive score (CS) and the location (governorate). In statistics field, many methods can be used to achieve our goal. In this study, we mainly focused on the following multivariate statistical techniques: Discriminant Analysis (DA), k-Nearest Neighbours (K-NN) and Or dinal Logistic Regression (with three distinct models). Then, we have compared them by computing the Apparent Correct Classification Rate (ACCR). The pre diction purpose have been illustrated through some explicit examples. In addition, observations made from the descriptive statistics part (Chapter 2) motivated us for suggesting some adjustments in the admission process. To sum up, we found that Quadratic Discriminant Analysis (QDA) is the most appropriate model for predicting the performance of female students. On the other hand, (k-NN) was found to be the most suitable statistical method for predicting the performance of male students. Furthermore, future research on new ordinal models, built on fat-tailed and skewed distribution, may lead to a substantial improvement of the ACCR for male stu dents.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
العديد من الجامعات ومؤسسات التعليم العالي في جميع أنحاء العالم تولي اهتماما كبيرا لقبول الطلبة في الكليات المختلفة. لهذا السبب، كان التوقع من الأداء الأكاديمي هوالغرض الرئيسي من أجل مساعدة الطلاب ليكونوا ناجحين في دراستهم الجامعية. ويمكن أن يتم هذا من خلال التحقيق في أداء الطلاب وفقا للدفعات التي جاؤوا منها والجنس والتخصص. الهدف الرئيسي من دراستنا هو التنبؤ بأداء الطلاب في كلية العلوم والتي تعتبر واحدة من الكليات الهامة في جامعة السلطان قابوس. من أجل القيام بذلك، سيتم استخدام سبع متغيرات من التعليم الثانوي ( شهادة الدبلوم العام ) للتنبؤ بنجاحهم. في المجال الإحصائي، هناك العديد من الأساليب الإحصائية لتحقيق هذا الهدف. في هذه الدراسة، قمنا بتطبيق بعض من هذه الأساليب مثل: تحليل التمايز (DA) ، نموذج ك - أقرب المجاورین ( K
- NN) والانحدار اللوجستي الترتيبي (مع ثلاثة نماذج متمايزة). وبالإضافة إلى ذلك، قارنا مدى قدرتها على التنبؤ من خلال حساب المعدل التصنيفي الصحيح (ACCR). بالإظافة إلى ذلك، قدمنا لكل طريقة بعض الأمثلة التطبيقية لجعلها واضحة للقارئ الكريم حتى يتسنى له كيفية تطبيقها التنبؤ). حاولنا أن نعطي بعض الترابط بين النتائج التي وجدت في الإحصاء الوصفي (الفصل ۲) والنتائج التي تم الحصول عليها وفقا للأساليب الإحصائية (الفصل 4 ) من أجل محاولة التحقق من مدى فاعلية الحد الأدنى من المتطلبات اللازمة العملية القبول في كلية العلوم وعلاوة على ذلك، وجدنا أن تحليل التمايز التربيعي (QDA) هو النموذج الأنسب للتنبؤ بأداء الطالبات وبنسبة إحتمال مرتفعة. من ناحية أخرى، نموذج ( K - NN) يبدو أنه طريقة إحصائية أكثر ملاءمة للتنبؤ باداء الطلبة الذكور. في نهاية هذه
الدراسة، اقترحنا أن بناء نموذج ترتيبي جديد يقوم على إحتواء القيم المتطرفة وذات توزيع إنحرافي غير متناظر(غير متماثل) قد يؤدي إلى تحسن في المعدل التصنيفي الصحيح (ACCR) للطلاب الذكور.
- NN) والانحدار اللوجستي الترتيبي (مع ثلاثة نماذج متمايزة). وبالإضافة إلى ذلك، قارنا مدى قدرتها على التنبؤ من خلال حساب المعدل التصنيفي الصحيح (ACCR). بالإظافة إلى ذلك، قدمنا لكل طريقة بعض الأمثلة التطبيقية لجعلها واضحة للقارئ الكريم حتى يتسنى له كيفية تطبيقها التنبؤ). حاولنا أن نعطي بعض الترابط بين النتائج التي وجدت في الإحصاء الوصفي (الفصل ۲) والنتائج التي تم الحصول عليها وفقا للأساليب الإحصائية (الفصل 4 ) من أجل محاولة التحقق من مدى فاعلية الحد الأدنى من المتطلبات اللازمة العملية القبول في كلية العلوم وعلاوة على ذلك، وجدنا أن تحليل التمايز التربيعي (QDA) هو النموذج الأنسب للتنبؤ بأداء الطالبات وبنسبة إحتمال مرتفعة. من ناحية أخرى، نموذج ( K - NN) يبدو أنه طريقة إحصائية أكثر ملاءمة للتنبؤ باداء الطلبة الذكور. في نهاية هذه
الدراسة، اقترحنا أن بناء نموذج ترتيبي جديد يقوم على إحتواء القيم المتطرفة وذات توزيع إنحرافي غير متناظر(غير متماثل) قد يؤدي إلى تحسن في المعدل التصنيفي الصحيح (ACCR) للطلاب الذكور.
Category
Theses and Dissertations