Document

Investigating the attitudes and challenges of Omani EFL Cycle 2 students and teachers while implementing online learning via Google classroom.

Other titles
دراسة حول التوجهات والتحديات التي يواجهها الطلاب والمعلمون العمانيون في الحلقة الثانية في تعلم اللغة الإنجليزية عبر تطبيق التعلم عبر الإنترنت من خلال منصة جوجل كلاسروم
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2021
Language
English
English abstract
This descriptive-analytic study aimed to investigate the attitudes of both EFL students and teachers of cycle 2 (grade 5 to 10) in governmental schools toward online learning via Google Classroom and identify the challenges students and teachers face while implementing online learning. The sample selected for this study was 426 students and 294 teachers. The research instruments were two attitudinal questionnaires to gather attitudes and challenges of students and teachers. The questionnaires were administered at the beginning of the second semester in the academic year 2020/2021, after implementing Google classroom for learning and teaching in the first semester of the same academic year. The study's findings revealed that both students and teachers had shown an overall positive attitude toward online learning via Google Classroom; however, teachers showed a slightly higher mean than students, concluding that teachers are more satisfied than students. However, there was no statistically significant difference in attitudes towards Google Classroom between students and teachers. The study also reported no statistically significant difference in attitudes towards Google Classroom between males and females. Despite having positive attitudes toward online learning via Google Classroom, students and teachers have shared various challenges they faced while implementing it, such as technical issues, lack of training, language barrier, and lack of participation. In light of these findings, the researcher presented several recommendations for practice and further research.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الوصفية التحليلية إلى التحقق من مواقف طلاب ومعلمي اللغة الانجليزية في الحلقة الثانية )الصف الخامس
إلى العاشر( في المدارس الحكومية تجاه التعلم عبر الانترنت عبر منصة جوجل كلاسروم وتحديد التحديات التي يواجهها الطلاب والمعلمون أثناء تطبيق التعلم عبر الانترنت. بلغت العينة المختارة لهذه الدراسة 624 طالباً و 296 معلماً.كانتى أدوات الدراسة
عبارة عن استبيانين لتجميع المواقف والتحديات للطلاب والمعلمين. تم تطبيق أدوات الدراسة في بداية الفصل الدراسي الثاني
من العام الدراسي ،2222/2222 بعد تطبيق التعلم عبر الانترنت من خلال منصة جوجل كلاسروم في الفصل الدراسي الاول
بشكل عام تجاه التعلم عبر الإنترنت من العام الدراسي نفسه. كشفت نتائج الدراسة أن كلا من الطلاب والمعلمين أظهروا موقفًا ايجابيا
تجاه التعلم بالإنترنت من خلال منصة جوجل كلاسروم. أظهر المعلمون متوسط أعلى من الطلاب، وخلصت الدراسة إلى أن المعلمين كانوا كثر رضا من الطلاب. على الرغم من ذلك، لم يكن هنالك فرق ذو دلالة إحصائية في المواقف تجاه التعلم عبر الانترنت خلال
منصة جوجل كلاسروم بين المعلمين والطلاب. كما أشارت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المواقف تجاه
منصة جوجل كلاسروم بين الذكور والاناث. على الرغم من وجود مواقف إيجابية تجاه التعلم عبر الانترنت خلال منصة جوجل
كلاسروم، فقد شارك الطلاب والمعلمون تحديات مختلفة واجهوها أثناء تطبيق التعلم عبر الانترنت، مثل المشكلات الفنية،
ونقص التدريب، والحاجز اللغوي، وقلة المشاركة. وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث عدة توصيات متعلقة في الموضوع.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
0
Al-Bulushi, Ali H.
Eskisehir Osmangazi University.
2017-04-01
Journal articles
3
0
Al-Bakri, Sawsan.
Equinox Publishing Ltd.
2017-01-01
Journal articles
4
0
Al-Maroof, Rana A. Saeed.
Kassel University Press GmbH.
2018-01-01
Journal articles
3
0
Alkhoudary, Yahya A. M.
University of Bahrain.
2018-07-01