Document
جدوى استخدام الانترنت في مراكز مصادر التعلم من وجهة نظر العاملين بها : منطقة جنوب الباطنة التعليمية نموذجاً
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
The potential of using the internet from the perspective of workers in Learning Resource Centers (LRC) in Al Batina Area This study has set out to address the following queries: What is the role of the internet in (LRC)with respect to Collection, Services, Activities and Communication? 2- From the perspective of the specialists and other workers in the centers, are there statistically significant differences amongst the users in accordance with the variables of age, educational : qualifications, specialization and expertise? 3- What are the reasons for the infrequent use of the internet in the information centers? To address these concerns, the research has followed a descriptive method. A questionnaire is prepared which consisting of 47 items has been distributed upon Workers in (LRC). Besides, a series of interviews have been conducted with the Director of Educational Supervision as well as with administrators at schools in the region. In addition phone; interviews have been made with the Information Technology teachers at a 1st cyclic (classes 1-4(. The research was carried out in the Region of Batina. It has approached 114 respondents, the total number of the specialists working in (LRC) in the region, 59 head masters of Basic Education schools at the region as well as the Director of Educational Supervision.
The data have been analyzed by using: means, standard deviation and one way ANOVA.
The respondents fiend: 1- That the role of the internet is at its most significant at the level of communication followed by activities and collections and then services. 2-The variables of age, specialization and expertise did not play a statistically significant role with regards to the use of the interne at (0,05=a) significance : This means that the internet is used across all groups irrespective of the previous variables.. 3- The quality of the computers in the (LRC) is such that does not encourage the frequent use of the internet. Another reason is that there fear of what the internet contains. In addition, respondents fiend that the lack of support of the administration of schools also precludes frequent use of the internet. Finally, the respondents' lack of thinking over, the internet is the last reason for the infrequent use of the internet. 4-There is no clear planning in the information centers in the Directorate of Al Batina with respect to supervision and evaluation. This could perhaps be viewed as the prime reason for the infrequent use of the internet. It should be mentioned, though, that there are individual efforts that seek to promote the use of the internet, and that these efforts are usually supported by the works in the (LRC). 5- The (LRC) which have Internet are not always accessible to the students as Office of Education Supervision thought.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
جاءت الدراسة بعنوان" جدوی استخدام الإنترنت في مراكز مصادر التعلم من وجهة نظر العاملين فيها، منطقة جنوب الباطنة التعليمية نموذجا " و سعت إلى الإجابة على التساؤلات المتمثلة في: .ما دور الإنترنت في مراكز مصادر التعلم من وجهة نظر العاملين فيها من حيث المجموعات و الخدمات والأنشطة والتواصل ؟ . هل هناك فروق دالة إحصائيا بشأن وجهة نظر العاملين في مراكز مصادر التعلم نحو . الإنترنت حسب متغيرات العمر والمؤهل والتخصص وسنوات الخبرة؟ ما مبررات ضعف استخدام الإنترنت في مراكز مصادر التعلم ؟ . استخدمت الدراسة المنهج الوصفي لتحقيق أهداف الرسالة ، وأعدت استبانه مكونة من (47)فقرة، تم التأكد من صدقها قبل توزيعها على العاملين بالمراكز، وأجريت مقابلات مع مدير دائرة الإشراف التربوي بالمنطقة التعليمية، والإدارات المدرسية واتصالات هاتفية مع معلمي تقنية المعلومات بالحلقة الأولى (1-4)تم اختيار منطقة جنوب الباطنة التعليمية بسلطنة عمان كمجتمع الدراسة، وشملت كل مجتمع الدراسة المكون من (۱۱۶) عاملا بمراكز مصادر التعلم وهم مجموع العاملين بمراكز مصادر التعلم، و(54) من إدارات المدارس هم مجموع المديرين بمدارس التعليم الأساسي وقت إجراء الدراسة ، ومدير دارة الإشراف التربوي . تمت معالجة البيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية و تحليل التباين الأحادي ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها: ) يرى مجتمع الدراسة دورا بارزا للإنترنت في المجموعات، والأنشطة، والخدمات والتواصل، ولكنه يرى دورها في التواضل أقوى من دورها في الأنشطة، ثم المجموعات، ثم الخدمات
Category
Theses and Dissertations