Document

‫استخدام طلبة جامعة السّلطان قابوس لموقع فيس بوك الاجتماعيّ في تلبية احتياجاتهم الأكاديميّة للمعلومات

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the effect of using Facebook by Sultan Qaboos University students, with a focus on its influence to meet their academic needs for information. It also addressed the challenges facing SQU students in using Facebook. The study used a descriptive approach. A questionnaire was distributed to 860 students which represent 15% of the total fourth year bachelor degree students during the academic year 2011/2012 which are 5615. The result revealed that there were 55% male students, and 45% female students , The validity of the data collection instrument was checked by 18 referees. The Internal consistency coefficient was calculated according to Alpha Cronbach coefficient, which was 0.81). The results showed: 1.Although 76% of the students were using Facebook, their usage to meet their academic needs of information was low. 2.The challenges in use facebook were psychological more than technical. 3.There were no statistically significant differences at the level of the use of Facebook by SQU students to meet their academic needs attributed to the following variables: gender, college, and level of academic achievement. The study presented a number of the recommendations in order to reach an effective utilization of facebook in academic communication by SQU students
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام طلبة جامعة السلطان قابوس لموقع فيس بوك الاجتماعي، مع التركيز على استخدامهم للموقع في تلبية احتياجاتهم الأكاديمية للمعلومات، وتحديد الصعوبات التي تواجههم عند استخدامه. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة الذي تالف من طلبة جامعة السلطان قابوس في عامهم الرابع في مرحلة البكالوريوس خلال العام الأكاديمي ۲۰۱۲ /۲۰۱۱ م. تمت عملية معالجة البيانات بواسطة برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSS، اعتمادا على ۸۹۰ استبانة صالحة مثلت ما نسبته 15٪ من المجتمع الكلي للدراسة، البالغ عددهم ۵۹۱۰ طالبا وطالبة، إذ شكلت نسبة الطلاب ۵۰٪ ونسبة الطالبات 45%، وتم اختبار صدق الأستبانه من خلال عرضها على ۱۸ محكما. تم حساب معامل الاتساق الداخلي باعتماد معامل الفا كرونباخ Alpha Cronbach، إذ بلغ ۰٫۸۱ ، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: .. كشفت النتائج أن ۷۹٪ من عينة الدراسة هم من المستخدمين الفعليين لموقع فيس بوك الاجتماعي، إلا أن استخدامهم للموقع في تلبية احتياجاتهم الأكاديمية للمعلومات كان بدرجة منخفضة إذ بلغ المتوسط الحسابي ۳۰. ۲. أظهرت النتائج أن الصعوبات النفسية كانت أكثر تأثيرا من الصعوبات التقنية على استخدام طلبة جامعة السلطان قابوس لموقع فيس بوك الاجتماعي. ٣. أشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام طلبة جامعة السلطان قابوس لموقع فيس بوك الاجتماعي في تلبية احتياجاتهم الأكاديمية للمعلومات تعزى إلى متغيرات النوع، والكلية ومستوى التحصيل الدراسي. أوصت الدراسة بمجموعة من الإجراءات التي يمكن أن تسهم في استغلال هذا الموقع الاجتماعي بشكل فاعل في التواصل للأغراض الأكاديمية
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
‫العريمي،, علي بن حمد بن خميس آل فنه.‬
جامعة السلطان قابوس
2014
Theses and Dissertations
0
0
‫البلوشي،, عبد الواحد بن أحمد بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2007
Theses and Dissertations
0
0
‫المعمرية،, ماريا بنت عبد الله بن سالم.‬
جامعة السلطان قابوس
2018