Document

جودة الحياة المهنية وعلاقتها بالصمود النفسي لدى مديري المدارس الحكومية في بعض محافظات سلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Professional quality of life and psychological resilience among a sample of public-school principals in several Governorates in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to uncover the relationship between quality of professional quality of life and psychological resilience among a sample of public-school principals in certain governorates of the Sultanate of Oman. It also aimed to investigate the differences in quality of professional quality of life and psychological resilience among the study sample according to demographic variables (gender, years of experience, governorate), and the possibility of predicting quality of work life through psychological resilience. The study sample consisted of 241 principals from the governorates of Muscat, Al Dakhiliyah, North Al Batinah, and South Al Batinah. To achieve the goals of the study, the Professional Quality of Life Scale developed by Al-Bardan (2022) and the Brief Resilience Scale translated by Al-Sharbeeni (2021) were used. The validity and reliability of the scales and their psychometric properties were confirmed. Results showed high levels of professional quality of life and psychological resilience among school principals, and no statistically significant differences in professional quality of life and its dimensions and psychological resilience according to the gender variable. The study also showed that professional quality of life can be predicted through psychological resilience. The study concluded with a set of recommendations and suggestions based on the results obtained.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين جودة الحياة المهنية والصمود النفسي لدى عينة من مديري المدارس الحكومية في بعض محافظات سلطنة عمان، كما هدفت إلى معرفة الفروق في جودة الحياة المهنية والصمود النفسي بين عينة الدراسة وفقًا للمتغيرات الديموغرافية (الجنس، سنوات الخبرة، المحافظة)، وإمكانية التنبؤ بجودة الحياة المهنية من خلال الصمود النفسي. تكونت عينة الدراسة من 241 مديرًا ومديرة من محافظات مسقط، والداخلية، وشمال الباطنة، وجنوب الباطنة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس جودة الحياة المهنية الذي طوره البردان (2022) ومقياس الصمود المختصر الذي ترجمه الشربيني (2021)، وتم التأكد من صدق وثبات المقاييس وخصائصها السيكومترية.
وأظهرت نتائج الدراسة ارتفاع مستويات جودة الحياة المهنية والصمود النفسية لدى مديري المدارس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جودة الحياة المهنية وأبعادها والصمود النفسية وفقاً لمتغير الجنس. كما أظهرت الدراسة أنه يمكن التنبؤ بجودة الحياة المهنية من خلال الصمود النفسية. واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات بناءً على النتائج التي تم الحصول عليها.
Category
Theses and Dissertations