Document

الاحتراق الوظيفي لدى مديري المدارس الحكومية في سلطنة عمان وعلاقته بكفاءتهم الذاتية المهنية.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Job burnout among public school principals in the Sultanate of Oman and its relationship to their ooccupational self-efficacy
Country
عمان.
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to reveal the level of job burnout among the principals of public schools in the Sultanate of Oman and the level of their occupational self-efficacy, it also aimed to determine the relationship between the two factors, and the differences between them according to the variables of gender, experience, and educational stage. The study was implemented on a sample of (125) males and females principals from both cycle one and cycle two schools in addition to post basic schools (10-12) in the Sultanate of Oman. The descriptive correlative approach was employed through the application of a questionnaire consisting of two scales, the first measured the job burnout and included three dimensions (emotional stress - dullness of feelings - a sense of lack of achievement), and the second measured the occupational self-efficacy and included six items. The study led to several results, including: 1. The degree of burnout among public school principals in the Sultanate of Oman was moderate. 2. The degree of occupational self-efficacy of school principals in the Sultanate of Oman was high. 3. Occupational self-efficacy affects dimensions of job burnout among school principals in the Sultanate of Oman. The study suggested several recommendations, including: 1. Including topics and strategies related to job burnout and occupational self-efficacy in the preparation training programs of principals of public schools in the Sultanate of Oman with the aim of raising their efficiency. 2. Improving the work environment in public schools considering aspects related to the administrative and educational sides as well as considering the needs of workers and their empowerment.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى الاحتراق الوظيفي لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عمان ومستوى كفاءتهم الذاتية المهنية، وتحديد العلاقة بينهما، والفروق فيهما طبقا لمتغير: النوع، والخبرة، والمرحلة التعليمية، وقد تم التطبيق على عينة بلغت (125) مديرا ومديرة من مدارس الحلقة الأولى والثانية من مدارس التعليم الأساسي ومدارس الصفوف من (10-12) بسلطنة عمان، وتم توظيف المنهج الوصفي الارتباطي من خلال تطبيق استبانة تكونت من مقياسين: المقياس الاول للاحتراق الوظيفي تضمن ثلاثة أبعاد الاجهاد الانفعالي - تبلد المشاعر -الشعور بنقص الانجاز)، والمقياس الثاني للكفاءة الذاتية المهنية تضمن ست عبارات. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها: أن درجة الاحتراق الوظيفي جاءت بدرجة متوسطة، ودرجة الكفاءة الذاتية المهنية جاءت بدرجة مرتفعة لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عمان ، كما أكدت الدراسة وجود تأثير دال للكفاءة الذاتية المهنية على أبعاد الاحتراق الوظيفي لدى مديري المدارس في سلطنة عمان، وقد أوصت الدراسة بعدة توصيات منها: تضمين البرامج التدريبية لإعداد مديري المدارس الحكومية بسلطنة عمان موضوعات واستراتيجيات تحول الاحتراق الوظيفي، والكفاءة الذاتية المهنية، بهدف رفع كفاءتهم، تحسين بيئة العمل في المدارس الحكومية لتشمل جميع الجوانب الادارية والتعليمية وحاجات العاملين وتمكينهم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
الشعيلية، بشائر بنت زهران بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2024
Theses and Dissertations
3
0
الغافرية, نوف بنت عبد الله بن علي.
جامعة السلطان قابوس.
2022