Document
Knowledge management practices in the Omani ministry of education with a focus on knowledge sharing: a mixed methods study
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
English
English abstract
This research applied a mixed- methods approach to investigat knowledge management (KM) practices in the Sultanate of Oman's Ministry of Education (MOE) and to identify the individual-level factors that appear to be promoting or impeding effective knowledge sharing in this setting. The study explored the effects of six demographic factors on the five domains of the Knowledge Management Practices that were selected for investigation in this study, namely, Job Title, Gender, Age, Work Experience, Educational Level, and English Language Competency.
The total study population consisted of 1083 MoE employees from Strategic (302) and Operational (781) areas. A sample of 459 was selected randomly from this population. Data were collected using two instruments; the first was quantitative and consisted of a survey questionnaire distributed to all sample members and consisting of 68 items. Based on the results of the quantitative study, a semi-structured questionnaire including 22 items was developed and used for the qualitative phase. This was used in focus groups with 10 males and 10 females from operational levels of MoE. Additional one-to-one interviews were conducted using the sample questionnaire with 10 MOE officials.
Significant differences with employees in strategic areas of MoE scoring more highly on all knowledge sharing domains except for trust. Female employees, more experienced employees, and those who are more competent in English scored more highly on trust compared with other respondents, while older respondents scored more highly on attitudes towards knowledge sharing than younger employees. However, no significant differences emerged by education level in relation to the knowledge sharing domains.
The survey responses indicated that shared trust, commitment and knowledge sharing are all moderately practiced in this research setting, with mean scores of 3.40 or above. In contrast, attitude and knowledge management practices had mean scores of 3.39 or below, which indicates that these were practiced to a lesser extent by the respondents. The qualitative findings revealed shortcomings in kng e management practices. In addition, the research showed that promoting and impeding factors have an impact on knowledge sharing in general and tacit knowledge sharing in particular.
In order to facilitate improved knowledge sharing in MoE, it is recommended on the basis of the research results that: 1) an atmosphere of assurance and recognition will be essential for trust-building trust between managers and employees, and 2) informal short daily meetings as well as more formal meetings should be held, in which employees can discuss related issues.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
طبق هذا البحث منهجا متعدد التصاميم؛ التحقق من حالة ممارسات إدارة المعرفة في وزارة التربية والتعليم، بما في ذلك العوامل التي تؤثر إيجابا أو سلبا في المشاركة الفعالة للمعرفة. واستكشفت الدراسة أثر ستة عوامل ديموغرافية على المجالات الخمسة لممارسات إدارة المعرفة التي تم اختيارها للتحقيق في هذه الدراسة وهي: المسمى الوظيفي، النوع، العمر، الخبرة العملية، المستوى التعليمي، وكفاءة اللغة الإنجليزية.
تكون مجتمع الدراسة من (۱۰۸۳) موظفا، وعينة من (۹۵۹) موظفا تم اختيارها عشوائيا. وجمعت البيانات بالاعتماد على أداتين؛ الأولى: دراسة كمية، اعتمدت على استبانة مكونة من (۹۸) فقرة موزعة على العينة التي قسمت إلى مستويين: المستوى الاستراتيجي، ويتكون من (۳۰۲) مسؤولا، والمستوى الفني، ويتكون من (۷۸۱) فنيا. والثانية: دراسة نوعية تستند إلى نتائج الدراسية الكمية؛ حيث تم إعداد أستبانة مفتوحة تتألف من (۲۲) فقرة، قسمت إلى مجموعتين بؤريتين مكونتين من (۱۰) ذكور، و(۱۰) إناث من المستوى الفني. وأجريت بالإضافة إلى ذلك مقابلات مع (۱۰) مسؤولين في وزارة التربية بالاعتماد على الاستبانة نفسها.
وكشفت نتائج الدراسة الكمية عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المسمى الوظيفي لصالح المستوى الاستراتيجي في المجالات الأربعة، فيما عدا مجال الثقة؛ بينما ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية في النوع لصالح الموظفات الإناث؛ وفي الخبرة بين الموظفين الأكثر خبرة، وفي كفاءة اللغة الإنجليزية لصالح مجيدي اللغة في مجال الثقة مقارنة بغيرهم. وظهرت أيضا فروق ذات دلالة إحصائية تجاه التشارك المعرفي في الموقف لصالح الموظفين الأكبر سنا مقارنة بهؤلاء الأصغر سنا. إلا أنه لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية فيما يتعلق بمتغير مستوى التعليم بجميع مجالات التشارك المعرفي.
وفقا لقاعدة الحساب التقريبي لرأي المبحوثين التي تم اعتمادها؛ كشفت نتائج الدراسة الكمية عن تسجيل الثقة المشتركة والالتزام والتشارك المعرفي متوسطا حسابيا قدره (340) فما فوق، مما يشير إلى أن هذه المجالات تمارس بدرجة عالية؛ بينما سجلت ممارسات إدارة المعرفة والموقف متوسطا عصابيا قدره (340) فما دون، ويعتبر ذلك إما محايدا وإما منخفضاء ويشير ذلك إلى أن المستجيبين كانوا مترددين، أو متحفظين او لا يعرفون الجواب. ووضحت نتائج الدراسة النوعية الجوانب الإيجابية وأوجه القصور في ممارسات إدارة المعرفة. إضافة إلى ذلك، كشف البحث النوعي عن العوامل التي تؤثر إيجابا أو سلبا على التشارك المعرفي الفاعل بشكل عام، والتشارك بالمعرفة الضمنية على وجه الخصوص.
وقدم البحث عددا من التوصيات؛ لتحفيز وتسهيل التشارك المعرفي في وزارة التربية والتعليم أهمها:
1. خلق بيئة ثرية بالاهتمام والتقدير الضروريين لبناء الثقة بين المدير والموظفين.
٢. التخطيط لعقد اجتماعات قصيرة غير رسمية يومية واجتماعات رسمية يمكن لموظفي الدائرة من خلالها مناقشة القضايا ذات الصلة.
تكون مجتمع الدراسة من (۱۰۸۳) موظفا، وعينة من (۹۵۹) موظفا تم اختيارها عشوائيا. وجمعت البيانات بالاعتماد على أداتين؛ الأولى: دراسة كمية، اعتمدت على استبانة مكونة من (۹۸) فقرة موزعة على العينة التي قسمت إلى مستويين: المستوى الاستراتيجي، ويتكون من (۳۰۲) مسؤولا، والمستوى الفني، ويتكون من (۷۸۱) فنيا. والثانية: دراسة نوعية تستند إلى نتائج الدراسية الكمية؛ حيث تم إعداد أستبانة مفتوحة تتألف من (۲۲) فقرة، قسمت إلى مجموعتين بؤريتين مكونتين من (۱۰) ذكور، و(۱۰) إناث من المستوى الفني. وأجريت بالإضافة إلى ذلك مقابلات مع (۱۰) مسؤولين في وزارة التربية بالاعتماد على الاستبانة نفسها.
وكشفت نتائج الدراسة الكمية عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المسمى الوظيفي لصالح المستوى الاستراتيجي في المجالات الأربعة، فيما عدا مجال الثقة؛ بينما ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية في النوع لصالح الموظفات الإناث؛ وفي الخبرة بين الموظفين الأكثر خبرة، وفي كفاءة اللغة الإنجليزية لصالح مجيدي اللغة في مجال الثقة مقارنة بغيرهم. وظهرت أيضا فروق ذات دلالة إحصائية تجاه التشارك المعرفي في الموقف لصالح الموظفين الأكبر سنا مقارنة بهؤلاء الأصغر سنا. إلا أنه لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية فيما يتعلق بمتغير مستوى التعليم بجميع مجالات التشارك المعرفي.
وفقا لقاعدة الحساب التقريبي لرأي المبحوثين التي تم اعتمادها؛ كشفت نتائج الدراسة الكمية عن تسجيل الثقة المشتركة والالتزام والتشارك المعرفي متوسطا حسابيا قدره (340) فما فوق، مما يشير إلى أن هذه المجالات تمارس بدرجة عالية؛ بينما سجلت ممارسات إدارة المعرفة والموقف متوسطا عصابيا قدره (340) فما دون، ويعتبر ذلك إما محايدا وإما منخفضاء ويشير ذلك إلى أن المستجيبين كانوا مترددين، أو متحفظين او لا يعرفون الجواب. ووضحت نتائج الدراسة النوعية الجوانب الإيجابية وأوجه القصور في ممارسات إدارة المعرفة. إضافة إلى ذلك، كشف البحث النوعي عن العوامل التي تؤثر إيجابا أو سلبا على التشارك المعرفي الفاعل بشكل عام، والتشارك بالمعرفة الضمنية على وجه الخصوص.
وقدم البحث عددا من التوصيات؛ لتحفيز وتسهيل التشارك المعرفي في وزارة التربية والتعليم أهمها:
1. خلق بيئة ثرية بالاهتمام والتقدير الضروريين لبناء الثقة بين المدير والموظفين.
٢. التخطيط لعقد اجتماعات قصيرة غير رسمية يومية واجتماعات رسمية يمكن لموظفي الدائرة من خلالها مناقشة القضايا ذات الصلة.
Category
Theses and Dissertations