Document

Readiness of omani government organizations for knowledge management: the case of the state audit institution a mixed approach study.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
English
English abstract
The purpose of this study was to measure the readiness of the State Audit institution (SAI) for KM process implementation. It aimed to investigate the status of KM enablers, employees' acceptance of knowledge management (KM), the level of employees' intention to be involved in the KM process, and to examine the relationships between employees' (perceptions on the availability of KM enablers, and acceptance of KM) and their intention to be involved in the KM process. Additionally, the study sought to explore the impact of the following variables: Gender, nature of work, work experience, and qualification on these issues. A mixed methods approach was adopted to collect quantitative and qualitative data by means of questionnaire and focus group discussions respectively. Questionnaires were filled in by (540) employees, while (24) employees participated in the six focus group discussions. A pilot study was conducted to test the validity and the reliability of the questionnaire. Validity testing was based on face validity, factor analysis, concurrent validity, and internal validity, whereas test-retest reliability and Cronbach's alpha were used to test reliability. The results indicated that the psychometric properties of the questionnaire were promising. The quantitative data were analyzed using mean, standard deviation, correlation analysis, independent sample t-test, one-way ANOVA, while thematic analysis was conducted to draw out qualitative data about SAI employees' attitudes and perspectives regarding readiness for KM process implementation. The results revealed that SAI has a high level of readiness for KM process implementation. To illustrate, employees perceived that KM enablers relating to organization culture, organization structure, and IT infrastructure were highly available in the SAI. Furthermore, employees tended to highly accept KM and perceive that their involvement in the KM process would be easy and it would improve their performance. Moreover, employees in the SAI expressed their intention to be involved in the various KM processes, namely, socialization, externalization, combination, and internalization. The results also identified positive significant relationships between the different elements of employees' intention to be involved in KM process and KM enablers as well as employees' performance and effort expectancy of KM. Likewise, the results identified significant differences in employees' perceptions on the availability of KM enablers related to gender, nature of work, work experience, and qualification, whereas no significant differences regarding any of the demographic factors were observed in employees' acceptance of KM. Furthermore, the results indicated that males' intention to be involved in socialization, externalization, and combination was greater than that of females. Although significant differences relating to nature of work were observed in employees' intention to be involved in KM processes, there were none relating to work experience or qualification. Finally, the study provided some recommendations to enhance the KM environment in Omani government organizations, in general, and in SAI, in particular. Key words: KM, Readiness, Enablers, Employees, Acceptance, Intention, Involvement, State Audit Institution, Government organizations, Oman, Mixed methods study.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى قياس مدى استعداد جهاز الرقابة المالية والإدارية للدولة لتطبيق إدارة المعرفة، وذلك من خلال التحقق من حالة ممكنات إدارة المعرفة، وتقبل الموظفين الإدارة المعرفة، ودرجة رغبتهم في المشاركة في عملياتها، ودراسة العلاقات بين تصورات الموظفين لتوافر ممكنات إدارة المعرفة، وتقبلهم لإدارة المعرفة ورغبتهم في المشاركة في إدارة المعرفة كما سعت الدراسة إلى استكشاف تأثير متغيرات النوع وطبيعة العمل والخبرة العملية والمؤهل في هذه القضايا تم اعتماد المنهج المتعدد التصاميم لجمع البيانات الكمية والنوعية عن طريق الاستبيان ومناقشات مجموعة التركيز على التوالي. تم ملء الاستبيانات من قبل (540) موظفا، بينما شارك (24) موظفا في مناقشات مجموعة التركيز الست. أجريت دراسة تجريبية استطلاعية لقياس صدق الاستبيان وثباته اعتمد اختبار الصدق على كل من: الصدق الظاهري وتحليل العوامل والصدق التلازمي والصدق الداخلي. في حين تم قياس الثبات من خلال الاختبار وإعادة الاختبار، وألفا كرونباخ أشارت النتائج إلى أن الاستبيان يتمتع بدرجة عالية من الصدق والثبات. تم تحليل البيانات الكمية باستخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وتحليل الارتباط، والاختبار المستقل للعينة "ت" ، وتحليل التباين الأحادي، في حين تم إجراء التحليل المواضيعي للبيانات التوعية لاستخلاص تصورات الموظفين المتعلقة بالاستعداد لتطبيق إدارة المعرفة.
أوضحت النتائج أن الجهاز لديه مستوى عال من الاستعداد لتطبيق إدارة المعرفة. ولتوضيح ذلك، أدرك الموظفون أن عناصر التمكين الخاصة بإدارة المعرفة، وهي: ثقافة المؤسسة، وبنيتها التنظيمية، وبنيتها التحتية لتقنية المعلومات متوافرة بدرجة كبيرة في الجهاز، بالإضافة إلى ذلك، اتضح تقبل الموظفين الإدارة المعرفة بشكل عال، إذ يتصورون أن مشاركتهم في عملياتها ستكون سهلة وأنها ستحسن أداء هم، وعلاوة على ذلك، أعرب الموظفون عن رغبتهم القوية في المشاركة في مختلف عمليات إدارة المعرفة المتمثلة في التفاعل الاجتماعي، والتوليف، والتركيب، والإضافة الذاتية. كما كشفت النتائج عن العلاقات الإيجابية بين مختلف عناصر رغبة الموظفين في المشاركة في إدارة المعرفة وكل من العناصر ذات الصلة بتصورات الموظفين حول مدى توافر ممکنات إدارة المعرفة ومدى قبولهم لإدارة المعرفة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصوراتهم حول مدى توافر ممکنات إدارة المعرفة وفقا للتوع، وطبيعة العمل، والخبرة، والمؤهل العلمي . في حين لم تلاحظ فروق ذات دلالة إحصائية فيما يتعلق بأي من العوامل الديموغرافية في تقبل الموظفين الإدارة المعرفة. وعلاوة على ذلك، أشارت النتائج إلى أن رغبة الموظفين الذكور في المشاركة في عمليات التفاعل الاجتماعي والتوليف والتركيب كانت أكبر من الموظفات الإناث. وعلى الرغم من أن الفروق ذات الدلالة الإحصائية المتعلقة بطبيعة العمل قد لوحظت في رغبة الموظفين في المشاركة في إدارة المعرفة، لم تكن هناك أية فروق ذات صلة بالخبرة أو المؤهل. وأخيرا، قدمت الدراسة بعض التوصيات لتعزيز بيئة إدارة المعرفة في المؤسسات الحكومة العمانية عامة وفي جهاز الرقابة المالية والإدارية للدولة على وجه الخصوص.
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Theses and Dissertations
1
0
Al-Mahruqi, Hamyar Nasser Said.
Sultan Qaboos University
2018

Same Subject

Journal articles
5
0
Martínez-Martínez, Aurora.
Universitat Politecnica de Catalunya.
2018-01-01
Theses and Dissertations
1
0
Al-Mahruqi, Hamyar Nasser Said.
Sultan Qaboos University
2018
Theses and Dissertations
0
0
Aziz, Deema Towfiq Mohammed Jamal
Sultan Qaboos University
2018