Document
معايير اختيار شريك الحياة المستقبلي وعلاقته بالنضج الإنفعالي لدى طلبة جامعة نزوى بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed to identify the relation between the criteria of choosing a life partner and the emotional maturity as well as identify the statistical differences of the variables (gender, academic year and income level). The study was applied to a sample of
(433) students (119 males & 413 females) from Nizwa University in Sultanate of Oman. To achieve the study objectives, the Researcher used the correlative descriptive approach and developed a questionnaire of Criteria of Choosing a Life Partner Scale included (36) items. The researcher also used the Emotional Maturity Scale (Singh & Bhargava, 1993) consisted of (48) items. The most prominent findings of the study were as follows:
The study showed that the criteria of choosing the life partner among males were orderly as follows; the relationships with life partner dimension, personal dimension, educational and cultural dimension, economic dimension, and social dimension. While among females, they were orderly as follows: the relationships with life partner dimension, personal dimension, social dimension, economic dimension, and the educational and cultural dimension,
The study demonstrated that the emotional maturity among males and females was high There was an inverse relationship between the emotional maturity and the criteria of choosing the life partner among males and there were no statistically significant relationship between the criteria of choosing the life partner and the emotional maturity dimensions among females, except for the statistically significant relationship between the social adjustment dimension and the social dimension.
The study showed that there were no significant differences in all dimensions of the emotional maturity and Criteria of Choosing a Life Partner Scale among males, except for the personal and social dimensions in the first academic year, while they were only in the person dimension among females in favor of the first and third academic years.
There were significant differences in the Criteria of Choosing a Life Partner Scale among males according to the variable of income level in the educational and cultural dimension favoring the students with social insurance, while there were no significant differences among females.
There were significant differences between males and females in the Emotional Maturity Scale favoring females, except for the emotional stability dimension, so it is clear that females have high emotional maturity.
The findings showed that there were no statistically significant differences in all dimensions of the emotional maturity according to the academic year variable.
There were also no statistically significant differences in the level of emotional maturity according to the income level variable.
There was also a statistical significance of the contribution of criteria of choosing the future life partner among males as predictors of emotional maturity in: the personal dimension and the relationships with life partner dimension, while they were not predictors among females.
The study came out with a set of recommendations, most notably: Developing programs for providing youth with the skills and techniques of choosing the life partner and establishing specialized centers for guidance services before and after marriage throughout the Sultanate Governorates,
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين معايير اختيار شريك الحياة والنضج الانفعالي والتعرف على الفروق الإحصائية المتغيرات الجنس، السنة الدراسية، مستوى الدخل). طبقت الدراسة على عينة شملت (433) طالب وطالبة من جامعة نزوى بسلطنة عمان، منهم (119) طالبا و (413) طالبة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي حيث تم بناء استبانة مقياس معاير اختيار شريك الحياة شملت (36) عبارة، كما استخدمت مقياس النضج الانفعالي من إعداد سينغ ويهاراجافا (1993) وتتكون من (48) عبارة، ومن أبرز النتائج التي توصلت اليها الدراسة ما يلي
- أظهرت الدراسة أن ترتیب معايير اختيار شريكة الحياة لدى الذكور كالآتي: بعد العلاقات مع شريكة الحياة، البعد الشخصي، البعد التعليمي والثقافي، البعد الاقتصادي، البعد الاجتماعي، أما لدى الإناث فكان كالأتي: بعد العلاقات مع شريك الحياة، البعد الشخصي، البعد الاجتماعي، البعد الاقتصادي، البعد التعليمي والثقافي.
- أوضحت الدراسة أن النضج الانفعالي لدى الذكور والإناث جاء بمستوى مرتفع. - أن هناك علاقة عكسية بين النضج الانفعالي ومعايير اختيار شريكة الحياة لدى الذكور وعدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين معايير اختيار شريك الحياة لدى الإناث وأبعاد النضج الانفعالي، ما عدا بعد التكيف الاجتماعي والبعد الاجتماعي الذي أظهر وجود علاقة بينهما. - أظهرت الدراسة عدم وجود فروق في جميع أبعاد مقياس النضج الانفعالي ومقياس معايير اختيار شريكة الحياة لدى الذكور ماعدا البعدين الشخصي والاجتماعي في السنة الدراسية الأولى أما لدى الإناث فكانت في البعد الشخصي فقط لصالح السنة الدراسية الأولى والسنة الدراسية الثالثة.
- أظهرت الفروق في مقياس معايير اختيار شريكة الحياة لدى الذكور في متغير مستوی الدخل في البعد التعليمي والثقافي لصالح الطلاب ذوي الضمان الاجتماعي بينما لدى الإناث لا توجد فروق.
- وأن هناك فروق بين الذكور والإناث في جميع أبعاد مقياس النضج الانفعالي لصالح الإناث ماعدا بعد الثبات الانفعالي وبالتالي اتضح أن الإناث يمتلكن نضج انفعالي عالي.
- أظهرت النتائج بالنسبة لمتغير السنة الدراسية عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع أبعاد النضج الانفعالي.
- أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى النضج الانفعالي وفقا لمتغير الدخل.
- كما أظهرت وجود دلالة إحصائية على إسهام معايير اختيار شريكة الحياة المستقبلية لدى الذكور في التنبؤ بالنضج الانفعالي في: البعد الشخصي وبعد العلاقات مع شريك الحياة ولا تتنبأ لدى الإناث.
وقد خرجت الدراسة بجملة من التوصيات أبرزها: إعداد برامج موجهة لإكساب الشباب مهارات وفنيات اختيار الشريك وإنشاء مراكز متخصصة للإرشاد الزواجي تعنى بتقديم الخدمات الإرشادية قبل وبعد الزواج في جميع محافظات السلطنة.
- أظهرت الدراسة أن ترتیب معايير اختيار شريكة الحياة لدى الذكور كالآتي: بعد العلاقات مع شريكة الحياة، البعد الشخصي، البعد التعليمي والثقافي، البعد الاقتصادي، البعد الاجتماعي، أما لدى الإناث فكان كالأتي: بعد العلاقات مع شريك الحياة، البعد الشخصي، البعد الاجتماعي، البعد الاقتصادي، البعد التعليمي والثقافي.
- أوضحت الدراسة أن النضج الانفعالي لدى الذكور والإناث جاء بمستوى مرتفع. - أن هناك علاقة عكسية بين النضج الانفعالي ومعايير اختيار شريكة الحياة لدى الذكور وعدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين معايير اختيار شريك الحياة لدى الإناث وأبعاد النضج الانفعالي، ما عدا بعد التكيف الاجتماعي والبعد الاجتماعي الذي أظهر وجود علاقة بينهما. - أظهرت الدراسة عدم وجود فروق في جميع أبعاد مقياس النضج الانفعالي ومقياس معايير اختيار شريكة الحياة لدى الذكور ماعدا البعدين الشخصي والاجتماعي في السنة الدراسية الأولى أما لدى الإناث فكانت في البعد الشخصي فقط لصالح السنة الدراسية الأولى والسنة الدراسية الثالثة.
- أظهرت الفروق في مقياس معايير اختيار شريكة الحياة لدى الذكور في متغير مستوی الدخل في البعد التعليمي والثقافي لصالح الطلاب ذوي الضمان الاجتماعي بينما لدى الإناث لا توجد فروق.
- وأن هناك فروق بين الذكور والإناث في جميع أبعاد مقياس النضج الانفعالي لصالح الإناث ماعدا بعد الثبات الانفعالي وبالتالي اتضح أن الإناث يمتلكن نضج انفعالي عالي.
- أظهرت النتائج بالنسبة لمتغير السنة الدراسية عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع أبعاد النضج الانفعالي.
- أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى النضج الانفعالي وفقا لمتغير الدخل.
- كما أظهرت وجود دلالة إحصائية على إسهام معايير اختيار شريكة الحياة المستقبلية لدى الذكور في التنبؤ بالنضج الانفعالي في: البعد الشخصي وبعد العلاقات مع شريك الحياة ولا تتنبأ لدى الإناث.
وقد خرجت الدراسة بجملة من التوصيات أبرزها: إعداد برامج موجهة لإكساب الشباب مهارات وفنيات اختيار الشريك وإنشاء مراكز متخصصة للإرشاد الزواجي تعنى بتقديم الخدمات الإرشادية قبل وبعد الزواج في جميع محافظات السلطنة.
Category
Theses and Dissertations