Document
اتجاهات طلاب جامعة السلطان قابوس نحو البرامج الحوارية الدينية في الإعلام العماني.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify university students' attitudes towards religious talk programs in the Omani media. The study sample consisted of (727) students from Sultan Qaboos University. The study adopted the descriptive analytical approach. The study used a scale of trends, where the scale consists of three areas: the emotional, cognitive and behavioral domain (prepared by the researcher), The study showed that (44.8%) of sample prefer not to listen to certain programs of all religious talk shows offered by the official media. The study showed that (38.5%) prefer to listen to certain programs of all religious talk shows offered by official media, The average of respondents has, in general, high tendencies to religious talk shows in the Omani government media (radio and TV) with a percentage of (71.14%), and the ratio was very close among males (% 71.23) and females (71.09%), Averages of respondents in the dimension of figures, who manage religious talk shows and do their performance in the Omani media, are considered to be within the average level, as averages have reached (3.31), and up to (66.24%), Respondents' trends to the subjects addressed by the religious talk shows and Media of Oman reached a high level for all members of the sample as it got the percentage of (71.72%), Respondents' attitudes towards the ways of presenting religious talk shows in the Omani media, reached a high level with a percentage (73.14%), There are statistically significant differences at the level of less than (0.05) between the averages of the respondents in the cognitive domain depending on the levels of gender variable in favor of females, No statistically significant differences at the level less than (0.05) between the averages of the respondents in the scale of university students' trends to religious talk shows in the governmental Omani media according to the levels of these variables: (specialty, marital status, and place of residence), Religious programs in the official Omani media receives audience satisfaction, where more than half of the respondents up to (61.5%), explained that they have no proposals to develop them, and the percentage of respondents who have suggestions for the development of religious programs in the Omani official media has reached(38.5%).
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للتعرف على اتجاهات طلاب الجامعات نحو البرامج الحوارية الدينية في الإعلام العماني، أجريت الدراسة على عينة بلغ قوامها (727) طالب وطالبة من جامعة السلطان قابوس، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، واستخدمت الدراسة مقياس الاتجاهات حيث يتكون المقياس من ثلاثة مجالات هي: المجال الوجداني والمجال المعرفي، والمجال السلوكي من إعداده). وتوصلت الدراسة إلى التالي: أن معظم أفراد العينة لا يفضلون الاستماع إلى برامج معينة من مجموع البرامج الحوارية الدينية التي يقدمها الإعلام الرسمي وذلك بنسبة نسبة ( % 44.8 ) من ، بنما بلعت نسبة ممن يفضلون الاستماع إلى برامج معينة من مجموع البرامج الحوارية الدينية التي يقدمها الإعلام الرسمي ونسبة (38.5 %). كما وبلغت النسبة المئوية لأفراد العينة الذين لديهم اتجاهات عالية نحو البرامج الحوارية الدينية ( 71.14 %)، وكانت النسبة متقاربة جدا بين الذكور بنسبة ( 71.23 %) والإناث بنسبة ( 71.09 %). كما وبلغت متوسطات أفراد العينة في بعد الشخصيات التي تدير البرامج الحوارية الدينية، وتقوم بأدائها، تعتبر ضمن المستوى المتوسط حيث بلغت المتوسطات الحسابية ( 3.31)، وبلغت نسبته ( 66.24 %). وأن اتجاهات أفراد العينة في الموضوعات التي تعالجها البرامج الحوارية الدينية والإعلام العماني، جاءت بمستوى عال لكل أفراد العينة حيث حصلت على النسبة المئوية ( 71.72 %). وأن اتجاهات أفراد العينة نحو طرق وتقديم البرامج الحوارية الدينية في الإعلام العماني، جاءت بمستوى عال، حيث بلغت نسبته ( 73.14 %). كما وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد العينة في المجال المعرفي تبعا لمستويات متغير النوع الاجتماعي ولصالح الإناث، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد العينة في مقياس اتجاهات طلاب الجامعات حول البرامج الحوارية الدينية تبعا لمستويات المتغيرات الآتية: (التخصص، والحالة الاجتماعية، ومحل الإقامة)، وأن البرامج الدينية، تتمتع بقبول ورضا من قبل الجمهور، حيث أوضح أكثر من نصف أفراد العينة بنسبة (61.5 %)، أنهم لا توجد لديهم اقتراحات لتطويرها، وبلغت نسبة أفراد العينة الذين لديهم اقتراحات لتطوير البرامج الدينية ( 38.5 %).
Category
Theses and Dissertations