Document
مبادئ العربية في تأنيث الأسماء وتذكيرها: نظرة في مواجهة صعوبة التعلم.
Contributors
الأقطش, عبد الحميد., Author
Publisher
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
Gregorian
2016
Language
Arabic
Subject
English abstract
Arab linguists have distinguished between the animate and inanimate gender of nouns, where the former was assigned a male or female natural gender and the later a grammatical gender, and so the distinction between the real natural gender and the figurative grammatical gender has spread widely in Arabic grammar. Educational studies and linguistic research carried out by educationalists and linguists have indicated the prevalence of two difficulties in teaching and learning the issue of grammatical gender. The first is related to distinguishing between masculine and feminine within the same sex; the other is related to the multiplicities in the structural forms of gender whether natural or grammatical This research focuses on the first difficulty as this difficulty reflects directly on the second difficulty whether right or wrong. This can be observed in the intensive grammatical agreement in topics such as verb – subject, subject - predicate, modified - modifier, and number agreement.
Member of
ISSN
2312-1270
Resource URL
Citation
طلافحة، أمجد والأقطش، عبد الحميد (2016). مبادئ العربية في تأنيث الأسماء وتذكيرها: نظرة في مواجهة صعوبة التعلم. مجلة كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، 7 (1)، 63-90.
Arabic abstract
عمل التفكير اللغوي العربي فرقاً بين جنس ما هو كائن حي، وما هو غير حيّ، فكان الأول مذكرًا أو مؤنثا على الحقيقة، وكان الثاني مذكرًا أو مؤنثا على المجاز، ومن ثم اطَّرد في النحو العربي التكلم عن جنس حقيقي طبيعي، وجنس مجازي نحوي. وقد دلّت المعالجات التربويّة والأبحاث اللغوية، لدى علماء التربية واللغة، على وجود صعوبتين في تَعلُّم مسألة الجنس النحوي في العربية وتعليمها؛ فأما إحداهما فمتعلقة بتعيين المؤنث من المذكر من الجنس نفسه، وأما الأخرى فمتعلقة بتعدد الأوجه التركيبية، التي ينتظمها ذلك الجنس، طبيعياً كان أو نحوياً. ويُعنى هذا البحث بالصعوبة الأولى لأن مقدماتها تنعكس في نتائج الثانية، صحة أم خطأ. وهذا يمكن ملاحظته في القواعد الكثيفة جداً، التي تجنح إليها المطابقة النحوية في مباحث: الفعل وفاعله، والمبتدأ وخبره، والمنعوت ونعته، والعدد ومعدوده.
Category
Journal articles