Document
مدى إدراك الهيئة الأكاديمية والطلبة في جامعة نزوى لمفهوم الحوكمة (التقليدية والإلكترونية).
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Extent of Awareness to Which the Academic Body and Students at the University of Nizwa Understand the Concept of Governance (Traditional and Electronic).
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aims to investigate the extent of awareness among the academic body and students at the University of Nizwa regarding the concepts of traditional and electronic governance in the context of Oman. Qualitative methodology was employed to delve deeper into the study objectives and answer its inquiries comprehensively. Data was gathered through individual interviews with five faculty members and a group interview with four members of the Student Advisory Council.
Through thematic analysis using MAXQDA software, the participants' perspectives on the study's theme were categorized into four main areas: The Conceptual and Visionary Framework, Principles of Electronic Governance, Stages of Electronic Governance Implementation, and Challenges in Electronic Governance Implementation. These categories further branched into several subcategories.
The study provides recommendations based on the results, including the implementation of comprehensive awareness campaigns and targeted awareness programs. These initiatives aim to ensure that faculty members and students at the University of Nizwa gain a clear understanding of traditional and electronic governance concepts. Additionally, the study recommends incorporating governance-related subjects, encompassing both traditional and electronic aspects, into the academic curriculum. This approach ensures students receive systematic education on governance concepts throughout their academic journey, contributing to the formation of a more enlightened and proactive academic community.
Furthermore, the researcher proposes conducting quantitative and qualitative studies with various designs, including a mixed-methods approach, such as the "blended design." This approach combines both quantitative and qualitative designs within the same study to generalize and apply the results to other universities.
Arabic abstract
سعت الدراسة الحاليَّة إلى استكشاف مدى إدراك الهيئة الأكاديمية والطلبة في جامعة نزوى لمفهوم الحوكمة (التقليدية والإلكترونية) في جامعة نزوى بسلطنة عُمَان في سياقها الطبيعي. وقد تم استخدام المنهجية النَّوعيَّة لتحقيق أهداف الدراسة الحاليَّة والإجابة عن أسئلتها بشكلٍ أعمقَ. وفي هذا الإطار تم جَمْعُ البيانات من خلال إجراء مقابلات فردية مع (5) أعضاء من الهيئة الأكاديمية في الجامعة، كما تم أيضًا إجراء مقابلة جماعية مع (4) أعضاء من المجلس الاستشاري الطلابي.
وتم التَّوصُّل من خلال نتائج التحليل الموضوعي باستخدام برنامج MAXQDA لتصوُّرات المشاركين بشأن موضوع الدراسة الحاليَّة إلى أربعة مجالات رئيسة؛ تَمَثَّلَتْ في: الإطار الفكري والرُّؤْيَوِي– مبادئ الحوكمة الإلكترونية – مراحل تطبيق الحوكمة الإلكترونية– تحديات تطبيق الحوكمة الإلكترونية؛ تتفرَّعُ منها مجموعة من الفئات الفرعية.
وقد خرجتِ الدراسة الحاليَّة بعددٍ من التَّوصيات في ضوء النتائج التي تم التَّوصُّل إليها، أهمها- إجراء حملات توعية شاملة، وتنفيذ برامج توعية مستهدفة لضمان حصول أعضاء هيئة التدريس والطلاب في جامعة نزوى على فهم واضح لمفاهيم الحوكمة التقليدية والإلكترونية. كذلك تضمين الموضوعات المتعلقة بالحوكمة، بما في ذلك الجوانب التقليدية والإلكترونية، في المنهج الأكاديمي. ويضمن هذا النهج حصول الطلاب على تعليم منظم حول مفاهيم الحوكمة طوال رحلتهم الأكاديمية، مما يساهم في تكوين مجتمع أكاديمي أكثر استنارة واستباقية. كما اقترحت الباحثة إجراءَ دراسات وأبحاث كَمِّيَّة ونوعية بتصاميم مختلفة منها "التصميم المَزْجِي"؛ الذي يجمع بين التصميم الكَمِّي والتصميم النَّوعي في الدراسة نفسها، بهدف تعميم النتائج وتطبيقها على جامعات أخرى.
وتم التَّوصُّل من خلال نتائج التحليل الموضوعي باستخدام برنامج MAXQDA لتصوُّرات المشاركين بشأن موضوع الدراسة الحاليَّة إلى أربعة مجالات رئيسة؛ تَمَثَّلَتْ في: الإطار الفكري والرُّؤْيَوِي– مبادئ الحوكمة الإلكترونية – مراحل تطبيق الحوكمة الإلكترونية– تحديات تطبيق الحوكمة الإلكترونية؛ تتفرَّعُ منها مجموعة من الفئات الفرعية.
وقد خرجتِ الدراسة الحاليَّة بعددٍ من التَّوصيات في ضوء النتائج التي تم التَّوصُّل إليها، أهمها- إجراء حملات توعية شاملة، وتنفيذ برامج توعية مستهدفة لضمان حصول أعضاء هيئة التدريس والطلاب في جامعة نزوى على فهم واضح لمفاهيم الحوكمة التقليدية والإلكترونية. كذلك تضمين الموضوعات المتعلقة بالحوكمة، بما في ذلك الجوانب التقليدية والإلكترونية، في المنهج الأكاديمي. ويضمن هذا النهج حصول الطلاب على تعليم منظم حول مفاهيم الحوكمة طوال رحلتهم الأكاديمية، مما يساهم في تكوين مجتمع أكاديمي أكثر استنارة واستباقية. كما اقترحت الباحثة إجراءَ دراسات وأبحاث كَمِّيَّة ونوعية بتصاميم مختلفة منها "التصميم المَزْجِي"؛ الذي يجمع بين التصميم الكَمِّي والتصميم النَّوعي في الدراسة نفسها، بهدف تعميم النتائج وتطبيقها على جامعات أخرى.
Category
Theses and Dissertations