Document
مدى إلمام و استخدام معلمات الحلقة الأولى من التعليم الأساسي ( 1- 4 ) في سلطنة عمان لنظرية الذكاءات المتعددة
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study had three aims: (1) To explore how much the concept of theory of multiple intelligences, which was developed by Gardner (1983), is known to cycle-one female teachers in Omani schools. (2) To explore the most important intelligences to the teachers and the most frequently used ones. (3) To investigate the teachers' differences in using each of the eight intelligences which may be attributed to three variables: the subjects they teach, the years of experience and the regions they belong to. The sample of the study consisted of (295) female teachers from three regions (Muscat, Batinah North and Batinah South) which represented (8%) of the study population. A questionnaire of (48) statements of teaching practices was developed by the researcher to measure the eight intelligences (Intrapersonal, Interpersonal, Logical, Linguistic, Natural, Musical, Spatial and Body-kinesthetic). Frequencies, percentages, Standard deviations, one way ANOVA and T-test were used to analyze the data of the study. The results showed that very few teachers knew the concept of multiple intelligences but they used teaching practices which generally develop the eight intelligences. Also it was found that there were significant differences among the teachers attributed to the subjects they teach in using five intelligences: spatial, logical, natural, linguistic, and musical intelligences. Also significant differences were found in using interpersonal, natural, and logical intelligences attributed to the regions. But there weren't significant differences in using the eight intelligences attributed to the years of experiences.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تناولت الدراسة الحالية ثلاثة أهداف رئيسية: (1) التحقق من مدى معرفة معلمات الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في سلطنة عمان لنظرية الذكاءات المتعددة، التي ص اغها هاورد جاردنرعام ۱۹۸۳.(۲) التعرف على أكثر الذكاءات الثمانية أهمية وإستخداما لدى عينة الدراسة. (۳) التعرف على الفروق بين المعلمات في إستخدام كل من الذكاءات الثمانية، وفقا لثلاثة متغيرات: المجال الذي يدرسنه والخبرة التدريسية والمناطق التعليمية التابعات لها. وتكونت عينة الدراسة من (۲۹۰) معلمة، من ثلاث مناطق تعليمية ( مسقط، الباطنة شمال ، الباطنة جنوب)، تمثل (8%) من مجتمع الدراسة الكلي. وكانت أداة الدراسة عبارة عن إستبانة قام الباحث بتطويرها، تكونت من 48 أسلوبا تدريسيا، تقيس الذكاءات الثمانية (الشخصي والاجتماعي والمنطقي واللغوي والطبيعي والموسيقي والبصري والحركي). وإستخدم الباحث التكرارات والنسب المئوية والإنحرافات المعيارية وإختبارات ) وتحليل التباين الأحادي التحليل بيانات الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة أن لدى العينة معرفة قليلة نسبيا بنظرية الذكاءات المتعددة ولكنهن يستخدمن أساليب تدريسية تنمي بشكل عام الذكاءات الثمانية. كما أظهرت نتائج الدراسة أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية في استخدام خمس ذكاءات: المكاني والمنطقي والطبيعي واللغوي والموسيقي تعزي لمجال التدريس، وأن هناك فروقا ذات دلالة في إستخدام ثلاثة ذكاءات: الإجتماعي والطبيعي والمنطقي تعزى للمنطقة التعليمية التابعات لها، بينما لم تظهر الدراسة فروقا ذات دلالة في استخدام العينة للذكاءات الثمانية تعزى إلى سنوات الخبرة.
Category
Theses and Dissertations