Document

مدى ممارسة فنيي مختبرات العلوم لمهامهم الفنية من وجهة نظرهم و نظر معلمي العلوم

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the degree of technical tasks' practice of science laboratory technicians from their point of view and the view of science teachers in the (11-12) schools with respect to their gender and experience. Besides, it is also identifying the difficulties confronting laboratory technicians from perfectly practicing their technical tasks. The study sample consisted of (59) lab technicians, and (208) sciences teachers in (11-12) schools at South and North Batinah Districts. Benefiting from both literature and previous studies, two questionnaires have been prepared; One for science lab technicians consisting of (50) items covering four domains of technical tasks and six domains of (39) items representing the difficulties that are confronting technicians. However the second questionnaire was administrated to science teachers and consisted of (50) items covering four technical domains. Both of instruments were subjected to the validity and reliability tests. The results show varying in degree of practice among the lab technicians in technical tasks in various fields. There are significant differences in the lab technicians and science teachers point of view to the degree of practice of lab technician attributed to the security and safety in laboratory work, and technical tasks in laboratory work in favor of lab technicians. Technicians' gender does not affect their practices of technical tasks from lab technicians points of view, however there experience dose. On the other hand, there are significant differences attributed to science teachers views about technical practice of lab technicians attributed to the gender in favor of female technicians. Moreover, the results revealed number of difficulties confronting technicians not to perfectly practice their tasks such as large number of students per a class, pour teacher's guide and deficiency tools and alternative materials to conduct practical activities. The study recommended laboratory supervisors to frequent visits to the laboratory technicians, and direct them to the attention of the different areas of substantive tasks. Teacher's guide is recommended to employ local materials in conducting some experiences. Eventually, the study recommended pre-service program to address technical tasks; safety and security procedures and laboratory, and laboratory skills when preparing science laboratory technicians.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على درجة ممارسة فنيي مختبرات العلوم لمهامهم الفنية من وجهة نظرهم ونظر معلمي العلوم في مدارس التعليم ما بعد الأساسي، وبيان أثر كل من الجنس والخبرة من وجهة نظرهم حول مدى ممارسة فنيي المختبرات لمهامهم الفنية، كما اهتمت أيضأ بالتعرف على الصعوبات التي يواجهها فنيو المختبرات في أثناء ممارستهم لمهامهم الفنية.
تكونت عينة الدراسة من (59) فني وفنية مختبر، و(۲۰۸) معلم ومعلمة علوم بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بمنطقتي جنوب وشمال الباطنة التعليميتين، وقام الباحث بالاستفادة من الأدبيات والدراسات السابقة في إعداد أداتي الدراسة والمتمثلتين في استبانتين، حيث تم توجيه الاستبانة الأولى إلى فنيي مختبرات العلوم وتكونت من (۱۰) عبارة تمثل مهامهم الفنية مقسمة إلى أربعة مجالات، بالإضافة إلى ستة مجالات أخرى تضم (۳۹) عبارة تمثل الصعوبات التي يواجهها قئيو المختبرات، أما الاستبانة الثانية فقد وجهت إلى معلمي العلوم وتكونت من (50) عبارة مقسمة على أربعة مجالات فنيه تم التحقق من صدق الأداتين بعرضهما على مجموعة من المتخصصين في المجالين التربوي والعلمي، كما تم التأكد من ثباتهما بحساب معامل آلفا باستخدام معادلة الفاكرونباخ حيث بلغ معامل الثبات لهما (۰٫۸۶)، و(۰٫۹۲) على التوالي.
أشارت نتائج الدراسة إلى تفاوت درجة ممارسة فنيي مختبرات العلوم لمهامهم الفنية في مختلف المجالات بين الكبيرة والمتوسطة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات فنيي مختبرات العلوم ومعلمي العلوم حول درجة ممارسة فنيي مختبرات العلوم لمهامهم الفنية في مجالي الأمن والسلامة في العمل المخبري، والمهام الفنية في العمل المخبري لصالح فنيي مختبرات العلوم، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات فنيي مختبرات العلوم لدرجة ممارستهم لمهامهم الفنية تعزي لمتغير الجنس، بينما توجد فروق دالة إحصائية تعزي لمتغير الخبرة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات معلمي العلوم لدرجة ممارسة فنيي مختبرات العلوم لمهامهم الفنية في جميع المجالات تعزي لمتغير الجنس ولصالح الإناث، بينما لا توجد فروق دالة إحصائية تعزي لمتغير الخبرة. كما وكشفت الدراسة عن وجود عدد من الصعوبات التي تواجه فنيي مختبرات العلوم في أثناء ممارستهم لمهامهم الفنية كارتفاع كثافة الطلاب في الصف، و افتقار دليل المعلم الأدوات ومواد بحيلة لإجراء الأنشطة العملية.
وقد أوصت الدراسة بتفعيل دور مشرفي المختبرات من خلال زيادة عدد الزيارات الميدانية لفنيي المختبرات وتوجيههم للاهتمام بالمجالات المختلفة للمهام الفنية، وإدراج بدائل لبعض التجارب والأنشطة العملية في دليل المعلم والتي يمكن توفيرها من خامات البيئة المحلية، وضرورة النظر في برامج إعداد فنيي المختبرات من حيث اطلاعهم على المهام الفنية الخاصة بعملهم، وإجراءات الأمن والسلامة المخبرية، والمهارات المخبرية اللازمة للتعامل مع أجهزة التقانة الحديثة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017