Document

‫مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات طرح الأسئلة الصفية الشفوية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying to what extent teachers of Arabic language in Batinah region in the Sultanate of Oman practice the skill of verbal class questioning in the light of gender, educational experience variables. This study tries to answer these questions: To what extent do teachers of Arabic in Grade 8 practice the skill of asking verbal class questions during class interaction? At what level of intellectual and knowledge levels asking verbal class questions is used widely by teachers of Arabic language? Are there statistical significant differences in asking verbal class questions according to gender variable? Are there statistical significant differences in asking verbal class questions according to educational experience? The study sample contained 60 male and female teachers in basic education cycle two in Batinah North schools divided equally into both genders who have been selected randomly. Their practicing of asking class questions skill was observed using observation sheets which outcome in its final picture in three main skills, spelt into 42 subskills. The validity of these skills was verified buy juries. Its stability was verified with CABA Equation for attaining observers' agreement. The study used SPSS programme to treat the data, where Averages, standard deviations were calculated to answer Question One and Two, T-Test to answer Question three, whereas One factor - analysis of variance was used to answer Question four. The study results mainly in : 1. The performance of the teachers in asking the three main verbal class questions ( question forming, question addressing , receiving students responses) was average, the same was true for their performance in the sub skills of the mentioned main skills. 2. The teachers' questions focus mainly on the lower cognitive levels ( recall and comprehension), whereas focus less on the higher cognitive levels. 3. There are statistical significant differences between male and female teachers' practice related to gender in favour for females. 4. There are no statistical significant differences among them related to educational experience. In the light of the results, this study gives some recommendations such as: enabling the teachers in universities and college of educations and educational institutes to acquire teaching skills, in the top of the skills comes the skill of asking verbal class questions because all other skills and teaching methods rely on it, concentrating on the applicational side of teaching training , micro teaching . In addition to that, doing similar studies on other educational levels as well as another study on how teachers of Arabic language utilize students' verbal questions.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مدى ممارسة معلمي اللغة العربية مهارات طرح الأسئلة الصفية الشفوية في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في منطقة شمال الباطنة بسلطنة عمان في ضوء متغيرات الجنس، والخبرة التعليمية، وقد حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة الآتية: . ما مدى ممارسة معلمي اللغة العربية المهارات طرح الأسئلة الصفية الشفوية في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟ في أي مستوى من المستويات العقلية المعرفية يشيع استخدام معلمي اللغة العربية للأسئلة الصفية الشفوية؟هل تختلف ممارسة المعلمين لمهارات طرح الأسئلة الصفية الشفوية باختلاف الجنس؟ ..هل تختلف ممارسة المطمين لمهارات طرح الأسئلة الصفية الشفوية باختلاف الخبرة؟ وقد تكونت عينة الدراسة من (۲۰) معلما ومعلمة من معلمي الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمنطقة شمال الباطنة التعليمية، موزعين بالتساوي بين الجنسين، حيث تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية. وقد تمت ملاحظة ممارستهم لمهارات طرح الأسئلة الصفية باستخدام بطاقة ملاحظة تكونت في صورتها النهائية من ثلاث مهارات رئيسة، تفرعت عنها (41) مهارة فرعية، وقد تم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباتها باستخدام معادلة كابا للاتفاق بين الملاحظين. وتمت معالجة البيانات باستخدام برنامج الرزمة الإحصائية SPSS، حيث حسبت المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية للإجابة عن السؤالين الأول والثاني، واختبارات) للإجابة عن السؤال الثالث، بينما استخدم تحليل التباين الأحادي للإجابة عن السؤال الرابع. وأسفرت الدراسة عن جملة نتائج أهمها: . ان أداء المعلمين في مهارات طرح الأسئلة الصفية الشفوية الرئيسة الثلاث ( صياغة الأسئلة، وتوجيهها، وتلقي إجابات الطلاب عنها) متوسطا، بينما تفاوت أداؤهم في المهارات الفرعية المنبثقة عن المهارات الرئيسية بين الارتفاع والتوسط والانخفاض.. تتركز معظم أسئلة معلمي اللغة العربية في المستويات المعرفية الدنيا ( التذكر، والفهم)، بينما يقل استخدامهم للمستويات المعرفية العليا.. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين ممارسة معلمي اللغة العربية، ومعلماتها المهارات طرح الأسئلة الصفية تعزى إلى الجنس لصالح الإناث. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين ممارسة معلمي اللغة العربية، ومعلماتها المهارات طرح الأسئلة الصفية تعزي للخبرة التعليمية. وفي ضوء هذه النتائج قدمت الدراسة بعض التوصيات منها: إكساب المعلمين في الجامعات، وكليات التربية، ومؤسسات إعدادهم مهارات التدريس، وعلى رأسها مهارة طرح الأسئلة الصفية الشفوية؛ لاعتماد جميع المهارات والأساليب التدريسية عليها، والتركيز على التطبيق العملي لهذه المهارة أثناء التربية العملية، والتدريس المصغر، بالإضافة إلى مقترحات منها: إجراء دراسات مماثلة لهذه الدراسة على مراحل تعليمية أخرى، ودراسة أخرى عن مدى توظيف معلمي اللغة العربية لأسئلة الطلاب الشفهية أثناء التفاعل الصفي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
9
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
2
0
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
1
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017