Document

‫مدى تضمن كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (3-12) في سلطنة عمان لمفاهيم حقوق الإنسان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at to exploring the extent of including Human Rights concept in Social Studies text book for grades (3-12) in the Sultanate of Oman. To answer the study's questions, the researcher compiled a list for the Human Rights concepts that should be included in the Social text books. The content of the list was parted after going through many previous studies and researches that cared about human rights and Social Studies Subject's Objectives. After that, the researcher presents the list to numbers of moderators to give their opinions on it. Finally the final list has been reached and it concludes (44 rights) distributed on three fields which are: Political and Civil Rights, Educational and Cultural Rights and Economical and Social Rights. Through the list, the researcher analyses the Social Studies text books contents for grades (3-12) to limits the direct and hidden Human Rights concepts that come in the books, taking into consideration that the researcher takes the idea as a guide for analyzing. The researcher also uses another analyst to analyze 55.8% random samples from the study and the researcher herself also analyzed the same sample. As a result, the average of the agreement between the analyst's and research's analysis present of 81%. The study reached many result: - list of Human Rights concepts that should be included in Social Studies text books for grades (3-12) - All the rights mentioned in the list have been included in the text books but in different degrees. • The human rights have not been distributed equally in the Social Studies text books. Furthermore they are not mentioned straightly. - The Educational and Cultural concepts received the highest parentage of repetition and inclusion in the school text books. Through the result, the study has reached many recommendations and many suggestions about the study's subject.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمن كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (3-12) في سلطنة عمان لمفاهيم حقوق الإنسان. ولتحقيق هدف الدراسة، أعدت الباحثة قائمة بمفاهيم حقوق الإنسان التي ينبغي توافرها في كتب الدراسات الاجتماعية، واشتقت مضمونها من خلال الاطلاع على عدد من الدراسات والبحوث السابقة التي اهتمت بحقوق الإنسان، وأهداف مادة الدراسات الاجتماعية، ثم عرضت القائمة على عدد من المحكمين لإبداء الرأي فيها، وتم التوصل إلى الصورة النهائية للقائمة التي اشتملت على (44) مفهومة موزعة على ثلاثة مجالات هي: الحقوق السياسية والمدنية، الحقوق التعليمية والثقافية، والحقوق الاقتصادية والاجتماعية.
وفي ضوء هذه القائمة، قامت الباحثة بتحليل محتوى كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (3-12)، لحصر مفاهیم حقوق الإنسان الصريحة والضمنية التي وردت في ذلك المحتوى، واتخذت من الفكرة وحدة لتحليل، ولاستخراج ثبات بطاقة التحليل طبقة الباحثة بنسبة الاتفاق بين المحللين، إذ أظهرت النتائج نسبة الاتفاق مرتفعة بلغت (81%).
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها ما يلي: - قائمة بمفاهيم حقوق الإنسان، التي ينبغي أن تتضمنها كتب الدراسات الاجتماعية
للصفوف (3-12) بسلطنة عمان. - غطت الكتب الدراسية جميع الحقوق الواردة في القائمة، بنسب مئوية متفاوتة. - لم تتوزع مفاهيم حقوق الإنسان توزیع متوازنا في الكتب الدراسية، إضافة إلى أن تواجدها كان بدرجة كبيرة بالورود الضمني. - كان الاهتمام الأكبر بالمفاهيم التعليمية والثقافية، من حيث نسبة التضمين، في جميع كتب الصفوف الدراسية. وفي ضوء هذه النتائج، توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، والعديد من المقترحات حول الموضوع الذي تتناوله.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
بناني, عز العرب لحكيم.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020
Journal articles
0
0
الرواحي, علي.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-10
Journal articles
0
0
الجهاني, عبد الناصر السيد محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-07
Journal articles
0
0
الخادمي, نور الدين.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2008
Journal articles
0
0
السالمي, عبد الرحمن.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2008
Theses and Dissertations
11
0
الزدجالية, حنين بنت عبد الله بن محمد.
جامعة القاهرة.
2018-11