Document
مدى تمكن معلمي التربية الإسلامية و معلماتها بالحلقة الثانية من التعليم الاساسي في محافظة مسقط من تلاوة القرآن الكريم و تجويده.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
The aim of the study was to explore the extent to which teachers of Islamic education (both males and females), at the Second Stage of Basic Education in Muscat Governorate, are competent in reading and reciting Quranic verses. The sample of the study consisted of (30) teachers (both males and females). They were chosen randomly from various schools. They represented (20.31%) of the population of the study. The researcher used two instruments: one is a written test and the second is an oral test. After statistically analysing the results of the two tests, the study have reached the following conclusions:
- There are statistically significant differences at the (.001) level in the
performance of male and female teachers of Islamic education in both theoretical knowledge and practical application in comparison with the criterion. The mean of theoretical knowledge was (68.78%) and (58.04%) in practical application. This means that the performance level of teachers of Islamic education (both males and females) in the theoretical knowledge and the practical application is less than the criterion of competency which was (90%). There are statistically significant differences at the (.002) level between the average performance of Islamic education male and female teachers in the theoretical knowledge and the practical application. This difference was in favour of the theoretical knowledge.
There are statistically significant differences at the (0.001) level between the average performance of male and female teachers of Islamic education in the theoretical knowledge in favour of the female teachers. However, there are no statistically significant differences between males and females in the average level of the practical application. In the light of the result of the study, the researcher suggested a number of recommendations. The most important of these recommendations are the following: A) Holding regular training workshops and courses in the field of reciting Qura'n for female and male teachers of Islamic education. B) There should be an increase in the hours specified for teaching Qura'n and how to recite it in the programmes aimed at preparing teachers in the educational colleges and universities. C) The theoretical knowledge and the practical application aspects must be balanced when taking into consideration the teaching of how to read and recite the Qura'n.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تمكن معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة مسقط من تلاوة القرآن الكريم وتجويده، وقد تكونت عينة الدراسة من (۳۰) معلما ومعلمة، تم اختيارهم عشوائيا من مجتمع الدراسة، وهم يمثلون ما نسبته (۲۰٫۳۱ %) من مجتمع الدراسة.
أعد الباحث أداتين للدراسة، هما: اختبار تحريري (تحصيلي)، واختبار شفهي، وبعد التحليل الإحصائي لنتائج الاختبارين توصلت الدراسة إلى الآتي:
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في كل من المعرفة النظرية والتطبيق العملي، مقارنة مع المحك عند مستوى دلالة (۰٫۰۰۱)، حيث بلغ متوسط المعرفة النظرية (۹۸٫۷۸)، بينما بلغ متوسط التطبيق العملي (۵۸٫۰۹)، مما يعني أن مستوى أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في كل من المعرفة النظرية، والتطبيق العملي أقل من درجة التمكن المحددة ب (۹۰%). • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في المعرفة النظرية والتطبيق العملي عند مستوى دلالة (۰٫۰۰۲)، لصالح المعرفة النظرية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في المعرفة النظرية عند مستوى دلالة (۰٫۰۰۱) لصالح المعلمات، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في التطبيق العملي. وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث عددا من التوصيات، أهمها: عقد مشاغل ودورات تدريبية مستمرة في مجال التلاوة والتجويد لمعلمي التربية الإسلامية ومعلماتها، وزيادة عدد الساعات المعتمدة لتدريس تلاوة القرآن الكريم وتجويده في برامج إعداد المعلم في الجامعات وكليات التربية، وضرورة مراعاة التوازن بين الجانب النظري، والجانب التطبيقي عند تدریس التلاوة والتجويد.
أعد الباحث أداتين للدراسة، هما: اختبار تحريري (تحصيلي)، واختبار شفهي، وبعد التحليل الإحصائي لنتائج الاختبارين توصلت الدراسة إلى الآتي:
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في كل من المعرفة النظرية والتطبيق العملي، مقارنة مع المحك عند مستوى دلالة (۰٫۰۰۱)، حيث بلغ متوسط المعرفة النظرية (۹۸٫۷۸)، بينما بلغ متوسط التطبيق العملي (۵۸٫۰۹)، مما يعني أن مستوى أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في كل من المعرفة النظرية، والتطبيق العملي أقل من درجة التمكن المحددة ب (۹۰%). • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في المعرفة النظرية والتطبيق العملي عند مستوى دلالة (۰٫۰۰۲)، لصالح المعرفة النظرية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في المعرفة النظرية عند مستوى دلالة (۰٫۰۰۱) لصالح المعلمات، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها في التطبيق العملي. وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث عددا من التوصيات، أهمها: عقد مشاغل ودورات تدريبية مستمرة في مجال التلاوة والتجويد لمعلمي التربية الإسلامية ومعلماتها، وزيادة عدد الساعات المعتمدة لتدريس تلاوة القرآن الكريم وتجويده في برامج إعداد المعلم في الجامعات وكليات التربية، وضرورة مراعاة التوازن بين الجانب النظري، والجانب التطبيقي عند تدریس التلاوة والتجويد.
Category
Theses and Dissertations