Document

‫مدى توافر معايير المجلس القومي لمعلمي الرياضيات NCTM بمحتوى الجبر في التعليم الأساسي (6-8) بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to define the availability of standards of National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) regarding algebra content in in the basic education grades six seven and eight in Sultanate of Oman. To achieve the aim of thisstudy, the researcher designed an instrument by translating the standards and indicators of (NCTM) about the subjects of algebra. Then he listed them as analysis card based on methodically and researching analytical descriptive method. On the framework, the researcher analyzed the subjects of the three books using frequencies and percentages as statistical processing. The results of the study show that there are percentage levels of availability in the four standards of algebra which are: -Use mathematical models to represent and understand quantitative relationships with ratio (38.46%). -Understand patterns, relations and function with ratio (29.74 %). Represent and analyze mathematical situations and structures using algebraic symbols with ratio (29.74 %). -Analyze change in various contexts with ratio (2.05 %). The study came out with some recommendations and suggestions in the light of the results. These recommendations point out the necessity of putting concern on the scientific foundations and global standards, and depend on them when constructing algebra.
Arabic abstract
إن هدف هذه الدراسة هو تحديد نسب توافر معايير المجلس القومي لمعلمي الرياضيات (NCTM) بمحتوى الجبر في التعليم الأساسي لصفوف السادس والسابع والثامن بسلطنة عمان، ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث بتصميم أداة الدراسة عن طريق ترجمة معايير ومؤشرات المجلس القومي لمعلمي الرياضيات (NCTM) الخاصة بموضوعات الجبر ووضعها في قائمة كبطاقة تحليل معتمدا المنهج الوصفي التحليلي منهجا بحثيا، حلل في إطاره موضوعات كتب الرياضيات الثلاثة مستخدما التكرارات والنسب المئوية كمعالجة إحصائية.
وبينت نتائج الدراسة أن نسب توافر المعايير الأربعة في مجال الجبر كانت كالأتي: ( استخدام النماذج الرياضية التمثيل وفهم العلاقات الكمية ) توافر بنسبة ( 38.46 %)، (فهم الأنماط والعلاقات والدوال) توافر بنسبة ( 74. 29%) ، (تمثيل وتحليل المواقف ( الحالات) والبني الرياضية باستخدام الرموز الجبرية) توافر بنسبة ( 29.74 %)، و( تحليل التغير في سياقات مختلفة) توافر بنسبة ( 05. 2%).
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء نتائج الدراسة، والتي جاءت في مجملها إلى ضرورة مراعاة الأسس العلمية والمعايير العالمية والاستناد إليها عند بناء موضوعات الجبر.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017