Document

مدى توظيف معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها أساليب تنمية مهارة التحدث باستخدام ثقافات المتعلمين من وجهة نظرهم وعلاقتها بتصورهم.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The extent of which Arabic language teachers to Non-native speakers employ methods for developing speaking skills using learners cultures from their point of view and its relationship to their perceptions.
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to reveal the extent to which the teachers of the Arabic language to non-native speakers employ methods to develop speaking skills using the cultures of the learners from their point of view and its relationship to their perceptions, in addition to explaining the impact of the study variables: gender and years of experience in that. The study population consisted of teachers of the Arabic language to non-native speakers in the Sultanate of Oman, and the number of the responding sample was (50) teachers. The study followed the descriptive approach, and the researcher prepared a questionnaire consisting of (25) items based on studies and theoretical literature, and its validity and reliability were confirmed. It was divided into two themes: methods for developing speaking skills using learners’ cultures and teachers’ perceptions about employing learners’ cultures in developing speaking skills. After application to the study sample, the data and results were analyzed using (SPSS). The study found that: • The degree of the extent to which Arabic language teachers for non-native speakers employ methods for developing the speaking skill using the learners’ cultures and their perceptions of the methods for developing the speaking skill using the learners’ cultures from their point of view were between little and very little. • There are no statistically significant differences at the significance level (α≥0.05) among the members of the study sample in their methods for developing speaking skills using learners’ cultures due to gender and years of experience. • There are no statistically significant differences at the level of significance (α≥0.05) among the members of the study sample in their perceptions about developing speaking skill methods using learners’ cultures due to gender and years of experience. • There are statistically significant differences at the significance level (α≥0.05) between the methods of teachers of Arabic to non-native speakers and their perceptions towards employing learners’ cultures to develop speaking skills from their point of view. Based on the results of the study, the researcher came up with several recommendations, the most important of which are: including learners’ cultures as an essential part of the program for teaching Arabic to non-native speakers and establishing training programs in the institutions of teaching Arabic to non-native speakers to train Arabic language teachers to employ the diversity of learners’ cultures in teaching the speaking skill.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى توظيف معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها أساليب تنمية مهارة التحدث باستخدام ثقافات المتعلمين من وجهة نظرهم وعلاقتها بتصوراتهم، إضافة إلى بيان أثر متغيرات الدراسة: النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة في ذلك. وتكوّن مجتمع الدراسة من معلمي ومعلمات اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان، وقد بلغ عدد العيّنة المستجيبة (50) معلما ومعلمة. واتّبعت الدراسة المنهج الوصفي، وقام الباحث بإعداد استبانة مكوّنة من (25) فقرة بالاعتماد على الدراسات والأدب النظري، وتمَّ التأكد من صدقها وثباتها، وتوزعت على محورين: أساليب تنمية مهارة التحدث باستخدام ثقافات المتعلمين، وتصورات المعلمين حول توظيف ثقافات المتعلمين في تنمية مهارة التحدث، وبعد التطبيق على عينة الدراسة تمَّ تحليل البيانات والنتائج باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS).
وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
• جاءت درجتا مدى توظيف معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها لأساليب تنمية مهارة التحدث باستخدام ثقافات المتعلمين وتصوراتهم لأساليب تنمية مهارة التحدث باستخدام ثقافات المتعلمين من وجهة نظرهم بين قليلة وقليلة جدّا.
• عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥ (αبين أفراد عينة الدراسة في أساليبهم حول تنمية مهارة التحدث باستخدام ثقافات المتعلمين تعزى إلى النوع الاجتماعي وسنوات الخبرة.
• عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥ (α بين أفراد عينة الدراسة في تصوراتهم حول تنمية أساليب مهارة التحدث باستخدام ثقافات المتعلمين تعزى إلى النوع الاجتماعي وسنوات الخبرة.
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥ (α بين أساليب معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها وتصوراتهم نحو توظيف ثقافات المتعلمين لتنمية مهارة التحدث من وجهة نظرهم.
وبناءً على نتائج الدراسة خرج الباحث بتوصيات عدة وأهمها: تضمين ثقافات المتعلمين كجزء أساسي من برنامج تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها وإقامة برامج تدريبية على مستوى معاهد ومؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها لتدريب معلمي اللغة العربية على توظيف تنوع ثقافات المتعلمين في تدريس مهارة التحدث.
Category
Theses and Dissertations