Document
مفهوم الأدب في المدونات الفقهية العمانية.
Other titles
The concept of literature in the Omani-jurisprudential blogs
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This thesis studies both literature: poetry and prose in the Omani-jurisprudential blogs with literary frameworks and presents forms of the Omani's jurisprudence in the ancient and modern eras. the theme considered new and its importance lies in the detection of existed literature in non-literary books.
The thesis consists of an introduction and three chapters. The introduction addresses an idea about the research foundation and background. The idea based on the fact that Hadith (Ssyings of the profit, siyra (way of life), geography and history books and others are related to literature as well as the poetry and prose Omani-jurisprudential blogs which is adopted in my study's theme.
The first chapter was theoretical and entitled: the Omani-jurisprudential blogs "emergence and development".in this chapter, the Fiqh and literature were defined and forms of the Omani-jurisprudential blogs with literary frameworks were presented taking into consideration the chronological sequence. The blogs were divided into: poetic-jurisprudential blogs and the printed prose-jurisprudential blogs. The poetic-jurisprudential blogs considered books from the book the pillars of Islam by Ibn Alnadher until the book of Fiqh in the literature framework by Abu Srour Alsmaeli. The printed prose- jurisprudential blogs considered books starting with the book of Algamee by Ibn Baraka until the book of introduction to Faith rules and restriction of religion and conditions issues by Saeed Bin Khalfan Alkhalili and Omani jurisprudential manuscripts: jurisprudential-poetic manuscripts and jurisprudential-prose manuscripts and the jurisprudential manuscripts that combines both poetry and prose.
The second Chapter entitled: the image of literature in the Omani-jurisprudential blogs. In this chapter, I addressed the study of the form of the jurisprudential poems regarding the diversity of the introduction with the Omanis who are interested in Fiqh such as nostalgic introduction, homilies introduction, homiletic introduction. The introduction was in friendship and wisdom as well. I also studied the instruction of the poems in terms of its instruction and content such as the introduction, theme and conclusion.
And then, I examined the prose: from intros and initiations, and commendation books of Figh and Fiqh literature, topics, questions and answers, and literary citations, and prayers of the literary framework. I, then, discussed the prose's aspect such as introductions, initiations, eulogy of the jurisprudential books, jurispridential-literliterary topics, questions and answers, literal quotations and literary-framework invocations.
The third chapter entitled the literature concept in the Omani jurisprudential blogs which is the title of the thesis this chapter includes the following research points: poetic lexicon(its words-its resources-implications- the eurhythmics structure which is represented in the external music (rhyme-rhythm and its defections)- the inner music represented in (letters and their vocal characters, repetition of words, embellishments) and the
artistic image (dimensions- means of description).
Moreover, I discussed prose as well by mentioning prose selections from some of the Omani jurisprudential blogs. The discussion was in terms of stylistic, artistic and musical manifestations, Quran verses Hadith and Arab poetry quotations and the intertextuality came at the end of chapter.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تقوم هذه الدراسة على دراسة الأدب بشقيه الشعر والنثر في المدرونات الفقهية العمانية ذات الأطر الأدبية، وتم فيها عرض نماذج من الفقه العماني في القديم والحديث، فالموضوع يعد أرضا بكرا، وتكمن أهميته في الكشف عن أدبيات موجودة في غير كتب الأدب.
تتكون الدراسة من تمهيد وثلاثة فصول، يتناول التمهيد فكرة عن أرضية البحث وخلفيته بأن كتب الحديث والسيرة والجغرافيا والتاريخ وغيرها لا تخلو من الأدب، ومنها كذلك المدونات الفقهية العمانية الشعرية والنثرية والتي اعتمدتها في موضوع الدراسة .
وقد جاء الفصل الأول: نظريا وعنوانه: المدونات الفقهية العمانية النشأة والتطور، فتم فيه تعريف الفقه والأدب مع عرض نماذج من المدونات الفقهية العمانية ذات الأطر الأدبية مع مراعاة تسلسلها زمنيا، وقسمت إلى المدونات الفقهية الشعرية " المطبوعة " بدءا من كتاب دعائم الإسلام لابن النضر وحتى كتاب الفقه في إطار الأدب لأبي سرور السمائلي، والمدونات الفقهية النثرية " المطبوعة " من بداية كتاب الجامع لابن بركة وحتى كتاب تمهيد قواعد الأيمان وتقييد شوارد مسائل الأحكام والأديان لسعيد بن خلفان الخليلي، والمخطوطات الفقهية العمانية: المخطوطات الفقهية الشعرية، والمخطوطات الفقهية النثرية والمخطوطات الفقهية التي تجمع بين الشعر والنثر .
أما الفصل الثاني وعنوانه: صورة الأدب في المدونات الفقهية العمانية، وتطرقت فيه إلى
دراسة شكل القصيدة الفقهية عند العمانيين من حيث تنوع المقدمة: كالمقدمة الطللية والغزلية، والزهدية، وفي الصداقة، وفي الحكم، وأيضا دارستها من حيث بناؤها ومضمونها
المقدمة وحسن المطلع، وحسن الخروج والتخلص، والموضوع، والخاتمة .
وبعدها درست جانب النثر: من مقدمات واستهلالات وتقريظ للكتب الفقهية والموضوعات الفقهية الأدبية، والأسئلة والأجوبة، والاستشهادات الأدبية، والأدعية ذات الإطار الأدبي .
الفصل الثالث: مفهوم الأدب في المدونات الفقهية العمانية، وهو عنوان الدراسة، وقد اشتمل على النقاط البحثية الآتية: المعجم الشعري: ألفاظه ومصادره، ودلالاته، والبنية الإيقاعية المتمثلة في الموسيقى الخارجية: وزنا وقافية وعيوبها، والموسيقى الداخلية بما فيها من خصائص صوتية وحروف مد، وتكرار الكلمات والمحسنات البديعية، والصورة الفنية أركانها، ووسائل تصويرها
كما تطرقت في هذا الفصل كذلك إلى دراسة النثر، ومقتطفاته في بعض المدونات الفقهية العمانية من حيث ظواهره الأسلوبية والتصويرية والموسيقية، والاستشهادات بالآيات والأحاديث والشعر العربي، وجاء التناص في نهاية الفصل.
تتكون الدراسة من تمهيد وثلاثة فصول، يتناول التمهيد فكرة عن أرضية البحث وخلفيته بأن كتب الحديث والسيرة والجغرافيا والتاريخ وغيرها لا تخلو من الأدب، ومنها كذلك المدونات الفقهية العمانية الشعرية والنثرية والتي اعتمدتها في موضوع الدراسة .
وقد جاء الفصل الأول: نظريا وعنوانه: المدونات الفقهية العمانية النشأة والتطور، فتم فيه تعريف الفقه والأدب مع عرض نماذج من المدونات الفقهية العمانية ذات الأطر الأدبية مع مراعاة تسلسلها زمنيا، وقسمت إلى المدونات الفقهية الشعرية " المطبوعة " بدءا من كتاب دعائم الإسلام لابن النضر وحتى كتاب الفقه في إطار الأدب لأبي سرور السمائلي، والمدونات الفقهية النثرية " المطبوعة " من بداية كتاب الجامع لابن بركة وحتى كتاب تمهيد قواعد الأيمان وتقييد شوارد مسائل الأحكام والأديان لسعيد بن خلفان الخليلي، والمخطوطات الفقهية العمانية: المخطوطات الفقهية الشعرية، والمخطوطات الفقهية النثرية والمخطوطات الفقهية التي تجمع بين الشعر والنثر .
أما الفصل الثاني وعنوانه: صورة الأدب في المدونات الفقهية العمانية، وتطرقت فيه إلى
دراسة شكل القصيدة الفقهية عند العمانيين من حيث تنوع المقدمة: كالمقدمة الطللية والغزلية، والزهدية، وفي الصداقة، وفي الحكم، وأيضا دارستها من حيث بناؤها ومضمونها
المقدمة وحسن المطلع، وحسن الخروج والتخلص، والموضوع، والخاتمة .
وبعدها درست جانب النثر: من مقدمات واستهلالات وتقريظ للكتب الفقهية والموضوعات الفقهية الأدبية، والأسئلة والأجوبة، والاستشهادات الأدبية، والأدعية ذات الإطار الأدبي .
الفصل الثالث: مفهوم الأدب في المدونات الفقهية العمانية، وهو عنوان الدراسة، وقد اشتمل على النقاط البحثية الآتية: المعجم الشعري: ألفاظه ومصادره، ودلالاته، والبنية الإيقاعية المتمثلة في الموسيقى الخارجية: وزنا وقافية وعيوبها، والموسيقى الداخلية بما فيها من خصائص صوتية وحروف مد، وتكرار الكلمات والمحسنات البديعية، والصورة الفنية أركانها، ووسائل تصويرها
كما تطرقت في هذا الفصل كذلك إلى دراسة النثر، ومقتطفاته في بعض المدونات الفقهية العمانية من حيث ظواهره الأسلوبية والتصويرية والموسيقية، والاستشهادات بالآيات والأحاديث والشعر العربي، وجاء التناص في نهاية الفصل.
Category
Theses and Dissertations