Document
محتوى تعليمي مقترح في مادة اللغة العربية قائم على نموذج كانال وسوين للكفاية التواصلية لدعم الهوية اللغوية لدى طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان.
Source
رسالة دكتوراة
Other titles
Proposed educational content in the Arabic language subject based on the Canale and swain model of communicative competence to support linguistic identity among tenth grade students in the sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة دكتوراة
English abstract
The study aimed to analyze the current state of Arabic language teaching in the tenth grade in the Sultanate of Oman according to Canale and Swain's model of communicative competence among Arabic language teachers, students, and the textbook. It also sought to explore the statistical differences between public and private school students in terms of communicative competence and linguistic identity, as well as the relationship between the two. A mixed-methods approach was employed with a sample of six male and female teachers and 130 female students.
To collect the study's data, the following tools were used: a content analysis card for the tenth-grade textbook Lughaty Al-Jameela based on the communicative competences (grammatical, sociolinguistic, discourse, and strategic), a classroom observation card to monitor the teaching practices of the tenth-grade teachers, and a communicative competence test along with a linguistic identity questionnaire.
The study revealed the following findings:
Grammatical competence was the most emphasized in the textbook content, followed by discourse competence, then sociolinguistic competence, and finally strategic competence.
Classroom observations showed limited application of communicative approach principles, with some principles applied in a few lessons. For example, group activities were rarely used, the use of language in real-life contexts was limited to expression lessons, and there were few open-ended questions encouraging language use. The teacher played a central role as the primary source of information through questions or lessons explanation.
The students' level of communicative competences and linguistic identity was moderate. The results indicated statistically significant differences between public and private school students in grammatical, sociolinguistic, and discourse competences, with the differences favoring public school students. Additionally, statistically significant differences in linguistic identity were found in favor of public school students.
The results revealed a weak correlation between overall communicative competences and linguistic identity, with a statistically significant correlation coefficient. For public schools, there was no significant correlation between overall competences and linguistic identity. However, in private schools, a moderate correlation was found between these variables with a statistically significant correlation coefficient.
In light of the results, a proposed framework was developed for educational content based on Canale and Swain's model, supporting linguistic identity. The study also made several recommendations, including the explicit inclusion of the Arabic language and linguistic identity in the priorities of Oman Vision 2040, relying on language teaching theories and models, including Canale and Swain’s communicative competence model, in designing Arabic language curricula, and developing an Arabic language assessment system linked to the development of students' communicative competences at various educational levels.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تحليل واقع تعليم اللغة العربية في الصف العاشر بسلطنة عمان وفق نموذج كانال وسوين للكفاية التواصلية لدى معلمي اللغة العربية، والطلبة، والكتاب المدرسي، كما سعت إلى الكشف عن الفروق الإحصائية بين طلبة التعليم الحكومي والخاص في امتلاك الكفايات التواصلية والهوية اللغوية، وطبيعة العلاقة بينهما، وقد استخدم المنهج المزيجي مع عينة من ستة معلمين من الذكور والإناث، و130 طالبة.
ولجمع بيانات الدراسة، استخدمت الأدوات التالية: بطاقة تحليل محتوى كتاب لغتي الجميلة للصف العاشر وفق قائمة الكفايات التواصلية (النحوية، اللغوية الاجتماعية، الخطابية، الاستراتيجية)، بالإضافة لبطاقة ملاحظة الممارسات التدريسية للصف العاشر، واختبار الكفايات التواصلية والهوية اللغوية.
وقد كشفت نتائج الدراسة عن النتائج الآتية:
جاء تضمين الكفاية النحوية أولاً في محتوى كتاب لغتي الجميلة، يليها كفاية الخطاب، ثم الكفاية اللغوية الاجتماعية، وأخيراً الكفاية الاستراتيجية.
أظهرت نتائج الملاحظة الصفية محدودية تطبيق مبادئ المدخل التواصلي، حيث اقتصر على تطبيق بعض مبادئه في بعض الحصص، مثل: قلة استخدام الأنشطة الجماعية، واقتصار استخدام اللغة في سياقات وقوالب على حصص التعبير فقط، وقلة طرح الأسئلة المفتوحة التي تشجع على استخدام اللغة، وكان المعلم أساس الممارسات الصفية بوصفه مصدر المعلومة في الحصص من خلال استناده إلى شرح الموضوعات.
كانت نسبة امتلاك الطلبة للكفايات التواصلية والهوية اللغوية بدرجة متوسطة.
أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التعليم الحكومي والخاص في الكفايات: النحوية، واللغوية الاجتماعية، والخطاب، وكانت الفروق لصالح التعليم الحكومي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في امتلاك الهوية اللغوية لصالح التعليم الحكومي.
أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية منخفضة بين الكفايات ككل والهوية اللغوية بمعامل ارتباط دال إحصائياً، وبالنسبة للتعليم الحكومي، كما أشارت النتائج لعدم وجود علاقة ارتباطية بين الكفايات ككل والهوية اللغوية بمعامل ارتباط غير دال إحصائياً، وبالنسبة للتعليم الخاص، أشارت النتائج لوجود علاقة ارتباطية بين الكفايات ككل والهوية اللغوية بمعامل ارتباط دال إحصائياً، وبالنسبة للتعليم الخاص.
ولجمع بيانات الدراسة، استخدمت الأدوات التالية: بطاقة تحليل محتوى كتاب لغتي الجميلة للصف العاشر وفق قائمة الكفايات التواصلية (النحوية، اللغوية الاجتماعية، الخطابية، الاستراتيجية)، بالإضافة لبطاقة ملاحظة الممارسات التدريسية للصف العاشر، واختبار الكفايات التواصلية والهوية اللغوية.
وقد كشفت نتائج الدراسة عن النتائج الآتية:
جاء تضمين الكفاية النحوية أولاً في محتوى كتاب لغتي الجميلة، يليها كفاية الخطاب، ثم الكفاية اللغوية الاجتماعية، وأخيراً الكفاية الاستراتيجية.
أظهرت نتائج الملاحظة الصفية محدودية تطبيق مبادئ المدخل التواصلي، حيث اقتصر على تطبيق بعض مبادئه في بعض الحصص، مثل: قلة استخدام الأنشطة الجماعية، واقتصار استخدام اللغة في سياقات وقوالب على حصص التعبير فقط، وقلة طرح الأسئلة المفتوحة التي تشجع على استخدام اللغة، وكان المعلم أساس الممارسات الصفية بوصفه مصدر المعلومة في الحصص من خلال استناده إلى شرح الموضوعات.
كانت نسبة امتلاك الطلبة للكفايات التواصلية والهوية اللغوية بدرجة متوسطة.
أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التعليم الحكومي والخاص في الكفايات: النحوية، واللغوية الاجتماعية، والخطاب، وكانت الفروق لصالح التعليم الحكومي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في امتلاك الهوية اللغوية لصالح التعليم الحكومي.
أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية منخفضة بين الكفايات ككل والهوية اللغوية بمعامل ارتباط دال إحصائياً، وبالنسبة للتعليم الحكومي، كما أشارت النتائج لعدم وجود علاقة ارتباطية بين الكفايات ككل والهوية اللغوية بمعامل ارتباط غير دال إحصائياً، وبالنسبة للتعليم الخاص، أشارت النتائج لوجود علاقة ارتباطية بين الكفايات ككل والهوية اللغوية بمعامل ارتباط دال إحصائياً، وبالنسبة للتعليم الخاص.
Category
Theses and Dissertations