Document

من التداولية إلى المؤتلف الإنساني.

Publisher
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
Habermas said in 1976: The task of universal pragmatists is to identify and reconstruct the general conditions of any possible understanding. In other contexts one also speaks of the universal assumptions (allgemeinen) of communication"; however, I prefer to speak of the universal assumptions of communicative action because I consider the mode of action aimed at understanding a fundamental matter 26. We have to ask here what is "understanding" (Verstandigung) when It has to do with deliberative, 'universal', 'communicative' modus operandi? The first funny aspect we have to record is the transfer of the issue of understanding among speaking humans from the realm of the 'Hermeneutic' tradition - which defined the search for meaning as 'the art of understanding'. Who wants to construct a universal interpretation, a tradition that has remained valid from Schleier scheier to Heidegger and Jad Amer to the horizon of another tradition, that of critical theory in society, where it is not a matter of searching for meaning; rather, by achieving a different kind of activity, It is the 'communicative' act between speakers and active subjects.It is this transition from 'understanding' (in which the question remains expository) to 'understanding' (in which attention becomes deliberative) that Habermas defines his philosophical traits.
Member of
Citation
المسكيني، فتحي (2020). من التداولية إلى المؤتلف الإنساني. التفاهم، 18 (67)، 113-138.
Arabic abstract
قال هابرماس عام 1976: إن مهمة البراجماتيك الكونية هي تحديد الشروط العامة لأي فهم محتمل وإعادة بنائها. في سياقات أخرى يتحدث المرء أيضًا عن الافتراضات العالمية (allgemeinen) للاتصال "؛ ومع ذلك ، أفضل التحدث عن الافتراضات العالمية للعمل التواصلي لأنني أعتبر نمط العمل الذي يهدف إلى فهم مسألة أساسية 26. علينا أن نسأل هنا ما هو "الفهم" (Verstandigung) عندما يتعلق الأمر بأسلوب (عمل) تداول ، و "عالمي" ، و "تواصل" ؟ الجانب المضحك الأول الذي يتعين علينا تسجيله هو نقل قضية التفاهم بين البشر الناطقين من نطاق التقليد "الهيرمينوطيقي" - الذي عرّف البحث عن المعنى على أنه "فن الفهم" الذي يريد بناء تأويل عالمي ، وهو تقليد ظل ساري المفعول من شلاير ماكر إلى هايدجر وجاد عامر إلى أفق تقليد آخر ، وهو تقليد النظرية النقدية في المجتمع ، حيث لا يتعلق الأمر بالبحث عن المعنى ؛ بدلاً من ذلك ، من خلال تحقيق نوع مختلف من النشاط ، وهو الفعل "التواصلي" بين المتحدثين والموضوعات النشطة. هذا الانتقال من نمط "الفهم" (حيث يظل السؤال تفسيريًا) إلى نمط "الفهم" (حيث يصبح الاهتمام تداولًا) هو الذي عمل هابرماس على تحديد سماته الفلسفية.
Category
Journal articles

Author's Work

Journal articles
7
0
المسكيني, فتحي.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
5
0
المسكيني, فتحي.
جريدة عمان.
2023-01-26
Journal articles
2
2
المسكيني, فتحي.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-07
Journal articles
1
0
المسكيني, فتحي.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020
Journal articles
3
0
المسكيني, فتحي.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية.
2020

Same Subject

Journal articles
0
0
السيد, رضوان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020
Journal articles
4
2
رودجيرو, ماريا أديلي.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-01
Journal articles
2
0
أفاية, محمد نور الدين.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-01
Journal articles
1
0
لبيب, عبدالعزيز.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-01
Journal articles
0
0
قنصوه, ياسر.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-01
Journal articles
1
0
أشلحي, يوسف.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020