Document

مراجعة رسائل الماجستير التي تناولت أخصائيي التوجيه المهني في سلطنة عمان خلال عشر سنوات.

Source
رسالة ماجستير
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aims was to analyze & review the master's thesis, which deal with professional guidance specialists in the Sultanate of Oman within ten years from (2007 to 2016), the role of these messages and studies in enhancing the professional guidance specialists work in Oman, the programs and the training they need for it. To achieve the study objectives, the researcher analyzed the master's thesis which dealt with professional guidance specialists in the Sultanate of Oman, clarifying the objectives, samples, tools, curricula, the results for each study, analyzed its content and concentrate on which they focused on. These studies results showed the importance of vocational guidance especially in the educational system, the difficulties existence, challenges faced by professional guidance specialists. By reviewing these studies, the researcher found the following results: 1- The importance of vocational guidance in the Sultanate of Oman, especially in the educational system and the need for a vocational guidance specialist in schools. 2- Professional guidance specialists represent high guidance competencies, and the most important competencies are those which are necessary towards themselves while the less important are towards the school work. 3- Vocational guidance specialists face difficulties and challenges, and the most important of these difficulties are the lack of special resources for vocational guidance and lack of resources halls which are equipped with the latest devices and tools. 4- Vocational guidance specialists are assigned to do additional work in schools not linked to vocational guidance. 5- The most persistent needs of vocational guidance specialists are professional needs and community cooperation. 6- School principals contribute significantly to the vocational guidance or students.
Arabic abstract

هدفت الدراسة إلى تحليل ومراجعة رسائل الماجستير التي تناولت أخصائيي التوجيه المهني
في سلطنة عمان خلال عشر سنوات ( ٢٠٠٧-٢٠١٦) ودور هذا الرسائل والدراسات في تعزيز عمل
اخصائيي التوجيه المهني في سلطنة عمان والبرامج والاحتياجات التدريبية التي يحتاجون اليها.
ولتحقيق أهدف الدراسة قام الباحث بتحليل رسائل الماجستير التي تناولت أخصائيي التوجيه
المهني في سلطنة عمان وتوضيح الاهداف العينات الأدوات المناهج النتائج لكل دراسة وتحليل
محتواها والمحاور التي ركزت عليها .
وقد توصل الباحث من خلال مراجعة هذه الدراسات إلى النتائج التالية:
-١ - أهمية التوجيه المهني في سلطنة عمان وخاصة في النظام التعليمي وضرورة وجود اخصائي
التوجيه المهني في المدارس.
٢ - اخصائيي التوجيه المهني يمتلكون كفايات ارشادية مرتفعة وأكثر الكفايات اهمية لأخصائيي
التوجيه المهني هي الكفايات اللازمة لاخصائي التوجيه المهني تجاه ذاته بينما اقل الكفايات
المهنيه اللازمة لاخصائي التوجيه المهني تجاه العمل المدرسي
٣- وجود صعوبات وتحديات تواجه أخصائيي التوجيه المهني واهم هذه الصعوبات هي صعوبة
عدم وجود مصادر خاصة للتوجيه المهني وعدم جود قاعات مصادر مجهزة بأحدث الوسائل
والاجهزة الحديثة.
٤ - أخصائيي التوجيه المهني يكلفون بأعمال اضافيه في المدارس غير مرتبطة بالتوجيه المهني. ه أكثر الاحتياجات الملحة لأخصائيي التوجيه المهني هي احتياجات تدريبية والتعاون من قبل
المجتمع في مجال التوجيه المهني.
-٦- مدراء المدارس يسهمون بدرجة كبيرة في مجال التوجيه المهني للطلاب.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject