Document
مصادر الدخل والسلوك الادخاري الطلبة التعليم العام في سلطنة عمان وعلاقتهم ببعض المتغيرات.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
Subject
English abstract
The aim of this study was to identify sources of income of general education's students in Oman. It also aimed at exploring children saving and spending behaviors. To achieve these aims an instrument was applied to 515 students (boys and girls) selected randomly from 7th and 10th grade from Bushar and Qurayat basic schools. Particular attention was paid to ensure the reliability and the validity of the instrument. The findings of the study showed that the most important sources of income were money given at Eids, followed by, holidays' paid jobs. Concerning saving behavior, the students were more likely to save in home cash boxes and bank accounts. Reasons provided for saving in banks were including: keeping money safe and advice by parents.
However, there were many students reported that they didn't have bank accounts because it was not necessary to get one or they didn't have enough money. In related to spending behaviors, the results showed that most students were most likely to spend their money on soft drinks, sweets and ice-cream, clothes and footwear. Concerning sources of incomes, there were significant differences in sex, grade and place of residence variables. While boys tend to receive money more than girls in these sources, grade 10th outperformed grade 7th and urban students outperformed rural students. There were also significant differences for sex and place of residence variables in student's saving behaviors. Girls tend to use both home cash boxes and bank accounts more than boys. Similarly, urban students used these behaviors more than rural students. Finally, there were significant differences in the student spending behaviors regarding sex and grade variables. Grade 10h were more likely to spend money on soft drinks and juices more than grade 7th. Also, girls tend to spend money on chocolate and ice-cream more than boys.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
استهدفت الدراسة إلى التعرف على أهم مصادر الدخل لدى 515 طالبا وطالبة من طلاب الصف السابع والعاشر في ولايتي بوشر وقريات وفيما إذا كانوا يدخرون نقودهم؟ وأين ولماذا يدخرون؟ وأسباب فتح أو عدم فتح حسابات بنكية، وأهم أوجه الصرف لديهم، ولجمع البيانات المطلوبة قام الباحث بتطوير استبانة تقيس المجالات السابقة. وأظهرت نتائج الدراسة أن أهم مصادر الدخل لدى الطلبة هي الهدايا والهبات أيام الأعياد، يليه النقود التي يحصلون عليها مقابل أعمال في العطلات، ومعظمهم يدخرون نقودهم في حصالة النقود في البيت، ثم عن طريق الحسابات البنكية؛ وذلك لشراء حاجة معينة يرغبون بها، أو للطواريء، كما أظهرت الدراسة أن بعض الطلبة لا يجدون ضرورة في فتح حساب بنكي، أو أنهم ليست لديهم نقود كافية لذلك؛ أما أهم أسباب فتح بعض الطلاب حسابات بنكية فهي: ليحفظوا نقودهم في مكان امن، أو بسبب تشجيع الوالدين، كما تبين أن أهم أوجه الصرف لديهم هي: المشروبات الغازية أو العصائر، الحلويات والأيس كريم، الملابس والأحذية.
كما أظهرت النتائج وجود العديد من الفروق ذات الدلالات الإحصائية من أبرزها: 1. فيما يتعلق بمصادر الدخل توجد فروق دالة إحصائيا بالنسبة للمصدر "الهدايا والهبات أيام الأعياد" وكل من الجنس لصالح الإناث، والصف لصالح الصف العاشر، والمنطقة الصالح منطقة الحضر. أما بالنسبة للمصدر مقابل أعمال في العطلات" فهناك فروق ذات دلالة إحصائية المتغيرات الصف لصالح الصف العاشر، ولمتغير المنطقة لصالح منطقة الحضر أيضاء ۲. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مكان الادخار "حصالة النقود ومتخير الجنس الصالح الإناث. ومكان الادخار حساب في البنك وكل من متغيرات الجنس لصالح الإناث، والمنطقة لصالح منطقة الحضر. ٣. توجد فروق ذات دلالة إحصائية أيضا بالنسبة للسبب "لأجد ضرورة في فتح حساب
بنكي" ومتغيري الجنس لصالح الذكور، والمنطقة لصالح الريف. 4. فيما يتعلق بأوجه الصرف لدى الطلبة؛ أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة
إحصائية بين أوجه الصرف المشروبات الغازية أو العصائر ومتغير الصف لصالح الصف العاشر، والحلويات والأيس كريم ومتغير الجنس لصالح الإناث.
كما أظهرت النتائج وجود العديد من الفروق ذات الدلالات الإحصائية من أبرزها: 1. فيما يتعلق بمصادر الدخل توجد فروق دالة إحصائيا بالنسبة للمصدر "الهدايا والهبات أيام الأعياد" وكل من الجنس لصالح الإناث، والصف لصالح الصف العاشر، والمنطقة الصالح منطقة الحضر. أما بالنسبة للمصدر مقابل أعمال في العطلات" فهناك فروق ذات دلالة إحصائية المتغيرات الصف لصالح الصف العاشر، ولمتغير المنطقة لصالح منطقة الحضر أيضاء ۲. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مكان الادخار "حصالة النقود ومتخير الجنس الصالح الإناث. ومكان الادخار حساب في البنك وكل من متغيرات الجنس لصالح الإناث، والمنطقة لصالح منطقة الحضر. ٣. توجد فروق ذات دلالة إحصائية أيضا بالنسبة للسبب "لأجد ضرورة في فتح حساب
بنكي" ومتغيري الجنس لصالح الذكور، والمنطقة لصالح الريف. 4. فيما يتعلق بأوجه الصرف لدى الطلبة؛ أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة
إحصائية بين أوجه الصرف المشروبات الغازية أو العصائر ومتغير الصف لصالح الصف العاشر، والحلويات والأيس كريم ومتغير الجنس لصالح الإناث.
Category
Theses and Dissertations